MUR: Her foreslår planen innsnevring av veien for å beholde den verneverdige stablesteinsmuren. Den er et viktig kulturminne i Lillesand. Alternativet er å flytte den stein for stein. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen
LAV FART: Strekningen som skal gjenåpnes måler 650 meter. Det vil komme fartshumper for hver 75. meter. Fartsgrensen settes til 30 kilometer i timen. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen
TOMT: Det var den siste eieren av Lofthus varehandel som satte i gang et inbyggerinitiativ for å få veien åpnet. I dag er butikken stengt. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen

LILLESAND: — Arbeiderpartiet stiller spørsmål ved hvorfor denne planen blir prioritert foran andre viktige saker, særlig når ikke kommuneøkonomien tilsier at veien bør gjenåpnes. Risikoanalysen sier det vil være en økt fare for trafikkulykker ved gjenåpning. Derfor ønsker vi å avvise planen, sa Preben Værholm (Ap) fra talerstolen.

Onsdag skulle bystyret ta stilling til reguleringsplanen for en gjenåpning av fylkesveg 402 mellom Viadukten og Møglestu. Finansieringen av tiltaket er en annen sak som skal behandles senere. Derfor henstilte Høyres Lars Gunnar Nag til at bystyret kun vurderte planen som den foreligger. Det fikk SVs Nils Martinius Justvik til å reagere.

- Ikke råd

— Dette er en plan til nærmere 10 millioner. Så kommer det fra Lars Gunnar Nag at det ikke er krav om finansiering i denne behandlingen av saken. Dette er jo et tilbakevendende spørsmål, vi snakker ikke om finansiering. Og så er det et stort og rosenrødt håp om at det er noen i det fjerne som vil forbarme seg over oss. Dette må Lillesand betale selv, og det har vi piskadausen ikke råd til!

Ni representanter stemte mot reguleringsplanen. De ni var representanter fra Arbeiderpartiet, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Halvor Rismyhr fra Høyre.

Fortau

I planen som onsdag kveld ble vedtatt tar bystyret hensyn til kravene fra Fylkesutvalget i Aust-Agder.

LAV FART: Strekningen som skal gjenåpnes måler 650 meter. Det vil komme fartshumper for hver 75. meter. Fartsgrensen settes til 30 kilometer i timen. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen

Planen innebærer at farten settes til 30 kilometer i timen, med fartsdumper for hver 75. meter.Veibredden settes til maks 5,5 meter.

Det legges opp til trafikk i begge retninger og fortau langs hele strekningen.

Vernet mur

Ved den gamle stablesteinsmuren er det to forslag. Enten beholdes den som i dag, mens det langs muren er kun én kjørebane pluss fortau. Da vil prioritert kjøreretning være fra Møglestu mot Lofthus.

Det andre alternativet innebærer to kjøreretninger, men da må muren flyttes stein for stein.

Det vil ikke være tillatt å svinge til venstre for dem som kommer fra Stykkene og ned mot Lofthus.

Veien er den historiske innfartsåren til Lillesand fra nord.