KRISTIANSAND: Her er noen av konklusjonene, dersom 30 prosent av dagens trailertransport overføres til skip og jernbane:

  • 60. 000 færre trailerlass langs norske veier

  • Årlig miljøgevinst tilsvarende 25 millioner euro

  • Større punktlighet

  • Tidsinnsparing

  • Eksterne kostnader synker med 178 millioner kroner

— Realistisk Tallene er funn i en ny analyse, finansiert av Forskningsrådet og utarbeidet av transportrådgiver, Finn T. Lien. Han mener utredningen om å legge jernbanen inn til ny havn i Kristiansand gjør planene mer realistiske enn noensinne.

Jernbaneverkets prosjekt er noe av det mest gledelige på lenge, både for transportmiljøet, sier transportrådgiver, Finn T. Lien.

Rapporten konkluderer entydig med at Kristiansand er det naturlige knutepunktet.

— I dag går 50 prosent av all vareimport via Oslo, og det kjøres ut igjen langs kysten.

50% av alt godset som kommer til Oslo skal til andre deler av landet. Vi vil spare både tid og penger på å la "motorveien " gå over Skagerrak, sier han.

Les også: Norges nye godshovedstad

Analysen forutsetter at Kristiansand blir det avgjørende knutepunktet i transportnettet som knytter Norge sammen med Europa:

  • Eksportgods skipes ut via Kristiansand

  • Importgods kan gå samme vei tilbake

  • Oslo unødvendig omvei

  • Bodø - Tyskland gjøres unna på 33 timer

— Det er ingen logikk i at gods skal fraktes til Oslo med bil først, sier Lien.

- Må gjøres noe raskt

Les også: Ber om statlig støtte til godstog

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) innrømmer at godstransporten på jernbanen er en hard nøtt og at noe må gjøres raskt:

– Jeg er glad for utviklingen vi har sett på jernbanen den siste tiden. Vi har merket en forandring og mange flere tog er i rute, faktisk flere tog enn vi trodde. Men på gods må vi gjøre noe raskt, for her går utviklingen i motsatt retning. Akkurat nå fraktes det mer gods på vei enn på bane, sa Kleppa til NTB forrige uke.

I mellomtiden belastes nå veinettet i Norge med titusenvis av trailerlass. Nødtvunget.

Penger å spare

Innvendingen mot korridoren mellom Kristiansand og kontinentet har i mange år vært at transportfirmaene tjener mer penger på å kjøre sine egne varer på veien.

- Vi kan løse dette, det finnes ledig tonnasje hos flere av de store speditørene, sier logistikkrådgiveren. Han dokumenterer følgende funn i analysen: Dersom bil har indekstall 100, har skip indekstall 60. Det er rimeligere å flytte godset sjøveien, sier han.

Og beviser det slik:

— I 2011 lå de eksterne kostnadene ved import og eksport til Vest-Europa på 800 millioner kroner for 1. kvartal. Hadde 20 % av veitransporten blitt overført til skip, ville kostnadene ha sunket med 119 millioner.

- Og for 30 %?

- Da ville man samlet ha spart 178 millioner kroner, sier Lien.

"SHIFT"

I analysearbeidet har Lien blant annet utredet løsninger for landsdelsutvalget for Nord-Norge, der det er sett på alternative ruter ut for eksport av fisk og sjømat.

— Eksempelvis har frukt- og grøntimportører som BAMA et behov for rask og sikker transport fra Europa, og den samme forsyningslinjen som går ut via Kristiansand, kan brukes til importgods tilbake, sier han.

Kristiansand vil bli første havn på nordgående tog, og siste havn på sørgående. Enten kan det gå pendelskip over Skagerrak mellom Kristiansand og Eemshaven, eller flere speditører kan bekle ruten.

Prosjektet heter SHIFT, og målsettingen er enkelt: Flytt godstransport fra vei til sjø. Over nyttår skal Lien skrive en anbefaling til myndigheter, politikere og havn:

— Så lenge man skal snakke båt kommer man ikke utenom Kristiansand, sier han.

  • Med Kristiansand som knutepunkt spares miljøet for 25 millioner euro