MANDAL: – Ja visst pokker har jeg angret. Da pengene rant som mest ut av prosjektet uten at vi kom noe videre, var det tungt, sier Ulltveit-Moe.

Torsdag overvar han at MTB-båten KNM Gnist ble overlevert til Sjøforsvaret som den siste av i alt seks korvetter. Det skjer tre år forsinket etter store problemer, særlig med gassturbinene.

Ble ikke lenger produsert

Da prototypen KNM Skjold var ferdig som førstebåt i 1999, hadde den to gassturbiner. Da Stortinget endelig bestemt seg for å bygge resten av serien fire år senere, ble ikke lenger turbinene produsert. Man henvendte seg derfor til den amerikanske turbinleverandøren Pratt & Whitney. De lager flymotorer.

– Det verken vi eller de tenkte særlig over, var at flymotorer brukes i et relativt stabilt miljø i luften. På sjøen er bevegelsene en ganske annen. Mange av våre utfordringer skyldtes det, sier Ulltveit-Moe.Nøyaktig hvor mye Umoe-konsernet har tapt, vil han ikke si. Men regnskapet for Umoe Mandal viser at verftet i 2008, 2009 og 2010 hadde et tap før skatt på 236 millioner kroner.

Tabbe med kontrakt

– Vi gjorde en tabbe da vi ikke fikk laget en klausul i kontrakten som skulle ta høyde for at alt ikke ville fungere som det gjorde, sier konsernsjefen. Nå i høst er forhandlingene i gang med amerikanerne hvor mye de eventuelt skal ta av tapet Umoe har lidd.

– I dag er jeg kraftig stolt over hva vi har fått til. Båtene er eksepsjonelle med sin fart og teknologi. De nye turbinene som nå er bygget inn og endelig fungerer, har gjort båtene svært anvendelige for Sjøforsvaret, sier han.

Lys framtid

Nå er det rundt 140 ansatte ved Umoe Mandal. Slik vil det fortsette. Direktør ved verftet, Anders Nybø, forteller at et 60-talls ansatte vil være opptatt på heltid med MTB-ene samt minerydderne verftet også har laget.

– Det handler om vedlikehold og oppgradering. Vi bygger blant annet inn systemer for at de kan ta i mot drivstoff til sjøs, sier han.

Nybø sier at de også jobber for å selge MTB-teknologien i utlandet. Andre oppdrag er produksjon av kanonskjold.

Verftet jobber dessuten med Umoe Wavecraft – et servicefartøy for offshore vind-industrien.