KRISTIANSAND: – I høysesongen vil vi i gjennomsnitt kunne transportere ca. 5.500 passasjerer fordelt på tre daglige avganger fra begge havner, opplyser administrerende direktør Ingvald Fardal. De har ennå ikke fått aksept for planene av Kristiansand Havn, men havnedirektør Stein E. Haartveit opplyser til Fædrelandsvennen at de vil få et tilbud.

— Vi kan bare ikke si ennå om de får akkurat den fartsplanen de ønsker. Men et tilbud, det får de, sier Haartveit.

Trafikkert

Linjen mellom Kristiansand og Hirtshals er den mest trafikkerte fergestrekningen mellom Norge og EU. Bakgrunnen for Fjord Lines økning av kapasiteten er en forventning om trafikkvekst både fra Norge og fra Danmark i årene som kommer. Fjord Line får i mars neste år levert den første av to nye cruiseferger. Inntil det andre skipet blir settes i drift i november kommer denne sammen med MS Bergensfjord til å sørge for daglige avganger mellom Vestlandet og Hirtshals og mellom Kristiansand og Hirtshals.

De to fergene vil veksle på daglige avganger fra Kristiansand.

I tillegg blir altså de reisende neste år også tilbudt transport med Fjord Line Express i perioden fra 30. mars til 9. september. Katamaranen vil gjøre to rundturer daglig i påsken og fra og med 16. mai og ut sesongen.

Venter svar

– HSC Fjord Cat gjør overfarten på 2 timer og 15 minutter, og er dermed det raskeste transportalternativet sjøveien mellom Norge og Danmark. De som velger en av cruisefergene vil få en reisetid på 3 timer og 30 minutter, forteller Fardal.

Fjord Line har sendt forslag til seilingsplan for HSC Fjord Cat i 2012 til havnemyndighetene i Kristiansand og Hirtshals. Seilingsplan for cruisefergene i 2012 ble sendt i april i fjor. Fjord Line mottok bekreftende svar fra havnene i Bergen, Stavanger og Hirtshals i løpet av noen uker. Kristiansand Havn har imidlertid etter ett år ennå ikke rukket å gi Fjord Line svar.

Behandler søknad

– Vi forventer nå en meget rask tilbakemelding på søknaden som ble sendt i fjor og den nye søknaden for Fjord Line Express, slik at planlegging og markedsføring av det forsterkede transporttilbudet over Skagerrak kan komme i gang, sier Fardal.

Havnedirektør Stein E. Haartveit sier at de holder på å behandle saken. Da fartsplanen kom inn i fjor gjorde vi selskapet oppmerksom på at fartsplaner for 2012 som kommer inn til oss innen 1.april 2011 blir behandlet samtidig. Behandlingen startet derfor på dette tidspunkt. Han sier at den siste søknaden til Fjord Cat kom inn etter 1. april i år, og at den derfor skal behandles umiddelbart etter at de andre er fastsatt, men blir sendt ut til rederiene i morgen.