BYGLAND: – Det var kun mindre steiner som havnet på riksveien i forbindelse med raset. I all hovedsak ble massene stoppet av rasvollen og fanggjerdet. Det viser at sikringstiltakene fungerer, men at konstruksjonen ikke er helt optimal. Nå er det imidlertid montert et to meter høyt sprutgjerde på toppen av rasvollen, sier Sigurd Wiberg, avdelingsleder for Statens vegvesen i Setesdal, i en pressemelding.

Han oppsummerer konsekvensene av steinraset som gikk på riksvei 9 ved Urdviki i Bygland kommune 17. november.

Stengt av

Raset medførte at en strekning ved rasstedet ble stengt av, og det ble etablert omkjøringsvei.

Da geologer torsdag forrige uke inspiserte området, ble det konkludert med at det ennå ikke var forsvarlig å la trafikken gå forbi rasområdet før sikringstiltak var gjennomført.

Ferdig sikret

Torsdag opplyste Statens vegvesen at det rasutsatte området er tilstrekkelig sikret, og at veien åpnes innen klokka 15.00 fredag.

Klokken 16.30 samme ettermiddag, melder Statens vegvesen at veien nå er åpnet.

Fjellklatrere har rensket fjellsiden med spett i området hvor raset ble utløst, steinblokkene som havnet bak rasvollen er fjernet, skader på sikringsinnretninger er reparert og det er etablert et midlertidig sikkerhetsgjerde på rasvollen, ifølge Statens vegvesen.

– Fjellsiden har flere partier som kan rase, og i perioder med store nedbørsmengder kan det komme mindre ras i kløfta og i ura. Vi følger med på situasjonen, sier Wiberg.