— Dette viser at aksjonen "Nei til trafikkulykker" gjør helt rett i å kalle dette for dødsveien. Det er et sterkt uttrykk, men det er riktig, sier ordfører i Lindesnes Janne Fardal Kristoffersen (H).

Hun sier veien gjør folk utrygge, og at noe av det farligste de gjør er å bruke veien til jobb eller andre ærend.

— Folk blir stadig vettskremte. Når man hører om en ulykke, ser vi at folk begynner å ringe for å høre om det er noen av deres nærmeste, sier Fardal Kristoffersen.

Sammen med de andre fire ordførerne i Lindesnes-regionen og fylkesordfører Terje Damman, skal Fardal Kristoffersen til Oslo 15. mars for å aksjonere for bedre vei.

— Jeg har aldri gått i demonstrasjonstog før, men nå er det den rette saken. Nå er det vår tur, og vi må rope så høyt at vi høres, sier ordføreren.

Hun får støtte fra sin kollega i Mandal.

— Dette er skremmende, og synliggjør alvoret i våre krav om en ny firefelts E 39 så raskt som overhodet mulig, sier ordfører i Mandal, Tore Askildsen (KrF). Han mener E 39, og spesielt strekningen mellom Mandal og Kristiansand, fremstår som en sammenhengende ulykkesstrekning.

— Det ene ulykken har etterfulgt den andre. Når vi i tillegg vet at 75 prosent av alle ulykkene her er møteulykker, og ofte med store trailere, så blir det enda mer alvorlig. Landsgjennomsnittet for møteulykker er 40 prosent, opplyser Askildsen.

I perioder er det opp mot 17.000 passeringer utenfor Mandal i døgnet, og grensen for firefelts vei er satt til 12.000. — Vi trenger ikke flere ulykker for å dokumentere kravet om ny vei straks, og vi kan selvfølgelig ikke akseptere at dette ikke blir prioritert nå. Vi har ikke råd til flere ulykker, sier Tore Askildsen.