AGDER: – Vi bekrefter vårt standpunkt. Mange er ute for å profilere seg og ved å gi en uttalelse om E 39 vil KrF vise at vi ikke er passive, sier fylkesvaraordfører og KrF-politiker Thore Westermoen, til fvn.no.

Høyre, Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet har også sagt at de støtter en ny vei. Sosialistisk Venstreparti (SV) vil utbedre veien, men ikke på bekostning av kollektivtrafikken og jernbanen.

– Jeg tror nok alle vil ha firefeltsvei, hele Sørlandet står bak kravet. Enkelte er nok på andre tanker, men de er ikke mange, mener fylkesvaraordføreren.

Jeg tror nok alle vil ha firefeltsvei, hele Sørlandet står bak kravet

OPS-modell

– Vi ønsker å foreslå at dette skal være et OPS-prosjekt (offentlig privat samarbeid, red. anm.) som gjør at man kan ta opp lån og få gjennomført prosjektet, sier fylkesstyreleder i KrF i Vest-Agder, Hans Fr. Grøvan, til fvn.no.

Flere strekninger på E 39 er svært ulykkesutsatte. Her fra Austad i Flekkefjord. Foto: Torbjørn Witzøe

– Hvem skal betale veien — staten eller bompengebetalende bilister? – Vi tenker statsfinansiert vei. Man må sette seg ned og drøfte hvordan man kan få det til på en så lang strekning, sier Grøvan.

Den 38 kilometer lange strekningen på E 18 mellom Grimstad og Kristiansand som ble ferdigstilt i august 2009 er bygget etter OPS-modellen.

– Vi bruker Kristiansand - Grimstad som et veldig godt eksempel. Det har ikke vært noen møteulykker og det er ulykkene vi tenker på først og fremst, sier Westermoen.

Vil ulykkene til livs

– Er fremkommelighet eller trafikksikkerhet det sentrale med ny vei?

– Trafikksikkerhet er det helt sentrale for oss. Rundt Kristiansand er det også et fremkommelighetsproblem som må løses. På E 39 er det mange møteulykker, som ofte er veldig alvorlige, sier Westermoen.

Tall som fvn.no har innhentet viser at det siden år 2000 er gått 56 liv tapt på E 39 gjennom Vest-Agder.

Westermoen trekker også fram at andelen tyngre kjøretøyer på E 39 er høy i forhold til andre veistrekninger i Norge.

Vil ha ny vei

– Velkommen etter, det sier jeg til alle de andre partiene, sier stortingspolitiker Åse Michaelsen i Fremskrittspartiet.

Velkommen etter, det sier jeg til alle de andre partiene

– Alle kan rope at man vil ha ny vei, men man er nødt til å vise at man kan prioritere veien i budsjettene. I 2012 la vi av midler til planlegging av veien i vårt budsjett, sier Michaelsen, og mener at verken Høyre eller KrF har tenkt godt nok rundt finansiering. Michaelsen sier at Frp ikke vil godta bompenger, men vil ha statlig finansiering.

Viktigste sak

– Dette er, slik jeg vurderer det, vår viktigste landsdelssak. Jeg vil kjempe for veien så lenge jeg er politiker og for å få til ny vei så trenger vi ny regjering, sier Gitmark.

I Arbeiderpartiet får Kristelig Folkeparti også støtte.

– De fleste partiene på Sørlandet innser at god kommunikasjon er viktig og det har materialisert seg i ønsket om en firefelts vei, sier Kari Henriksen, stortingspolitiker for Arbeiderpartiet.

Trenger midler

Foreløpig mangler midler til både planlegging og bygging av ny vei.

– Vi vil gjerne ha så mye penger som mulig så fort som mulig. Utfordringene i veisektoren er store. Det viktigste først er å få inn planleggingsmidler slik at vi kan få midler til veien i neste NTP (Nasjonal Transportplan, red. anm.), sier Henriksen, som drømmer om oppstart på den første veistrekningen innen 2019. Arbeiderpartiet er i utgangspunktet skeptisk til OPS-modellen som KrF drømmer om.

– Erfaringen med OPS-modellen er at det ikke er så rimelig som det gir inntrykk av. Man får bare lengre tid til å betale ned. Det er en diskusjon i Arbeiderpartiet om OPS som virkemiddel, og flertallet mener nok at det ikke er effektivt. Det viktigste er gode finansieringsmidler, slik at man ikke sløser, mener Henriksen.

Erfaringen med OPS-modellen er at det ikke er så rimelig som det gir inntrykk av

Også stortingspolitiker Alf Holmelid i SV er skeptisk til OPS-modellen.

– Vi er skeptisk til OPS-modellen. Ellers mener SV at vi må ha god vei for kommunikasjon og trafikksikkerhet, men vi må også se på totalbudsjettet for samferdsel. Vi vil også ha midler til jernbane og kollektivtransport, sier Holmelid.

Han mener at en ny vei nødvendigvis ikke trenger fire felt. Statens vegvesen la like før jul tall som viste at E 39 mellom Søgne og Ålgård ikke vil koste 26 milliarder kroner som først antatt, men nærmere 37 milliarder kroner.