ALLE VET: Løpsleder Håkon Omland har nettopp presentert far og sønn Rolf og Arve Syvertsen fra Vennesla på sin BMW som har vært i Afrika. Foto: Lars Hollerud
HYLLEST: Som nummer 22 startet Thor Simonsen og Bente Handeland. Her heies de fram På Stangenes av Bjørn Jordan (f.v.), Bente Lian, Elisabeth Nilsen. Malin Svendsen, Ivar Andersen og Annelise Hornang. Foto: Lars Hollerud
GAMLE TRAVERE: 220 veteranbiler, like mange sjøfører, noe færre passasjerer og noen skuelystne fylte Sørlandets travpark lørdag formiddag. Foto: Lars Hollerud

KRISTIANSAND/BIRKENES/LILLESAND: Thor Simonsen og Bente Handeland fra Larvik vinket tilbake så armene verket i løpet av den fire-fem mil lange runden gjennom en sørlandsnatur de ellers bare ser på prospektkort.

— Fantastisk fra ende til annen, rapporterte Handeland på telefon fra Lillesand, etter at Nærts utsendte foreviget dem på Stangenes.

Der, i en sving kjent som Svendsensvingen, satt følgende med flagg, termos og kamera: Bjørn Jordan, Bente Lian, Elisabeth Nilsen, Malin Svendsen, Ivar Andersen og Annelise Hornang.

— Sa du 220 påmeldte? Da får vi visst bli sittende en stund, påpekte en av dem.

Fra krigen

Blant alt og alle de dermed fikk se, var far og sønn Syvertsen fra Vennesla. Far Rolf, snart 81 år på førerplass, "guttungen" Arve (45) i sidevogna på en BMW som trolig hadde Norgesløpets mest spesielle i historie.

PERSISK: Av og til holder det ikke med gummimatter. Foto: Lars Hollerud

Det kan lett garanteres at ingen andre BMW-motorsykler med sidevogn fra 1943 var med. I alle fall ingen andre som tyskerne brukte under krigføringen i Nord-Afrika. Året etter kom den til Norge, og mot slutten av krigen gjemt unna.

Da Rolf Syvertsen kjøpte sykkelen i 1947, var den malt med den blågrå fargen til Weimaht, altså den tyske hæren. Syvertsen syntes den norske hæren passet bedre, malte den grønn og har siden behandlet sidevognsykkelen med nidkjær omhu.

Litt treg å starte, når sant skal sies, men tospannet klarte det i fellesskap.

Senior Syvertsen er forresten han som i årevis drev sykkelbutikk på Hunsfos.

Mye gildt

FRA SANDEFJORD OG USA: Sigmund Granli og Solfrid Sørby poserte villig ved sin Pontiac. Foto: Lars Hollerud

Egentlig var de verd prat og bilde alle de 220 ekvipasjene, som det heter på en travbane.Vi lar Sigmund Granli og Solfrid Sørby fra Sandefjord representere resten, kledd som de var i samme mote som da deres åttesylindrede Pontiac med servostyring og 123 hestekrefters rekkemotor sto ny i 1953. Her kan det nevnes at to minitepper av type persisk utgjorde dørmatter.

Lørdag deltok paret og Pontiac'en på sitt aller første norgesløp sammen.