KRISTIANSAND: Det er ikke leder i Naturvernforbundet i Kristiansand, Marte Ulltveit-Moe, fornøyd med.

– Det er voksne mellom 30 og 67 år som bruker bil mest. Skal disse velge å reise kollektivt, kan vi ikke ha Nordens dyreste månedskort for voksne, sier Ulltveit-Moe.

Vanskelig å sammenligne

Naturvernforbundet har undersøkt prisene på kollektivreiser i de største byene i Norden. Norge er dyrere enn våre naboland, og dyrest i Norge er Kristiansand.

– Hensikten med undersøkelsen var at vi ønsket å se hvordan de nordiske byene legger til rette for kollektivtrafikken. Pris er viktig i denne sammenheng, og vi ser at Kristiansand er dyrest. Trondheim har klart å redusere biltrafikken og fått en økning i kollektivtrafikken ved å senke prisene og sikre bedre fremkommelighet for bussene. Dette kan nok Kristiansand lære av, sier leder for Naturvernforbundet, Lars Hatlebrekk.Forskjeller i prisstruktur gjør at sammenligningene er vanskelige. Noen har studentrabatt, mens Kristiansand for eksempel har ungdomsrabatt til alle under 30 år. Det er også forskjeller i hvor store sonene er i de ulike byene. I undersøkelsen har man prøvd å finne billigste enkeltbillett for en reise som dekker byområdet, og billigste pendlerkort for fast reisende innenfor byområdet.

– Raskere med kort

– Jeg vil ikke bestride tallene fra Naturvernforbundet, men vil presisere at det er vanskelig å sammenligne priser på kollektivtilbud. Månedskortet for voksne i Kristiansands-regionen koster 760 kroner og dekker fire kommuner, mens andre steder dekker det kanskje bare bykjernen. Vi har for eksempel månedskortet Ung voksen, som tilbys til alle under 30 år for 500 kroner, som man kan reise i hele Agder på. Det samme gjelder månedskortet for honnør, opplyser administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk (AKT), Siv Wiken.

Hun presiserer at AKT har hatt en mindre prisstigning på kort enn på enkeltbilletter.

– Det er fordi det går raskere dersom flere bruker kort. Vi ønsker heller ikke at det skal oppbevares så mye kontanter i bussene på grunn av ransfare.

– Trenger restriktive tiltak

Marte Ulltveit-Moe mener at det dyre kollektivtilbudet for voksne i Kristiansand er et resultat av en ønsket politikk.

– Vi ønsker restriktive tiltak som rushtidsavgift og bomring rundt hele Sørlandsparken. Når politikerne ikke vil benytte seg av slike tiltak, har de et ekstra ansvar for å sikre positive tiltak som lavere priser, flere avganger og et bedre tilbud, sier Ulltveit-Moe.Hun vil rose AKT for den nye kortstrukturen som særlig har gjort det billigere å reise for unge, og for samordningen mellom busselskapene i Agder. Hun mener at det haster med en bedre finansiering av kollektivtilbudet.

– Vest-Agder fylkeskommune har sendt søknad om å kunne bruke bompenger til å finansiere kollektivtilbudet. Det er det politisk enighet om på fylkesnivå, men slike ting tar lang tid, sier Marte Ulltveit-Moe.

Fornøyd med bussen

Lars Kofod er en av dem som ikke synes det er dyrt å kjøre buss i Kristiansand.

– Buss er billigere enn bil, sier han.

Da bilen til Kofod ble stjålet for en og en halv måned siden, tenkte han at det var like greit å utsette et nytt bilkjøp.

– Jeg bor på Slettheia og tar buss til og fra jobben i sentrum. Det sparer jeg 50.000 i året på. Jeg er kjempefornøyd med å ta bussen. 760 kroner i måneden er en liten sum når du er etablert og i 30-årene, mener Kofod.