Songdalens ordfører Johnny Greibesland (t.V.)forstår ikke hvorfor veivesenet på E 39 vil prioritere firefelts vei fra Søgne til Vigeland foran firefelt til Kristiansand. Foto: Arkivfoto

KRISTIANSAND: 12.000 biler i døgnet kvalifiserer i utgangspunktet for firefelts vei. Mellom Kristiansand og Søgne kjører det ca 18.000 biler i døgnet. Mellom Søgne og Vigeland kjører det under 8.000 biler i døgnet.

— Hvordan veivesenet da kan foreslå en firefelts vei mellom Søgne og Vigeland, og forsvare to felts vei fra Søgne inn til byen, jeg forstår det ikke, sier Greibesland

Songdalens ordfører Johnny Greibesland (t.V.)forstår ikke hvorfor veivesenet på E 39 vil prioritere firefelts vei fra Søgne til Vigeland foran firefelt til Kristiansand. Foto: Arkivfoto

TrafikkfarligAvdelingsdirektør Johan Mjaaland i Statens vegvesen Region Sør legger vekt på to avgjørende faktorer.

— For det første er strekningen mellom Lindelia og Livold (mellom Søgne og Vigeland)svært trafikkfarlig. Det har omkommet mellom seks og åtte personer her på kort tid, vi har store problemer med tungtrafikk vinterstid og veistandarden er dårlig, sier Mjaaland.

Dernest fremhever veisjefen at utbyggingen mellom Gartnerløkka i Kristiansand og Breimyrkrysset med firefelts vei og tre gode avkjøringer, vil lette situasjonen betraktelig.

Mjaaland påpeker også at kollektivtransporten må bære trafikkveksten mellom Søgne og Kristiansand.

Holder ikke

Søgnes varaordfører Helge Andresen (H) er ikke fornøyd med Mjaalnds forklaring.

— Jeg forstår at det ikke nytter å bygge firefelts vei mellom Søgne og Kristiansand før det er ryddet opp i byen, slik at Kristiansand kan ta imot trafikken fra Søgne. Men jeg tror ikke tre avkjøringer mellom Breimyr og Gartnerløkka løser dette problemet, sier Andresen til Fædrelandsvennen.

Han sier Søgne nå stagnerer i utvikling fordi befolkningen som skal til og fra Kristiansand må stå opp til en time i kø for å komme til og fra jobb.

— Folk tør ikke lenger etablere seg i Søgne, fordi de blir stående i kø. At veivesenet da prioriterer firefelts vei fra Søgne til Vigeland, det skjønner jeg ikke, sier Andresen.

— Jeg hadde forventet firefelts vei fra Breimyr til Søgne skulle stå klar mellom 2019 og 2023, sier Songdalens ordfører Johnny Greibesland.

— Det er klart jeg er skuffet. Men dette betyr at vi må jobbe knallhardt fremover, sier han.

Problemet

Mjaaland sier det slik:

— Det største problemet ligger sentralt i Kristiansand, og det må løses først. Deretter vil nye kryss og kollektivtiltak til Søgne gjøre situasjonen bedre. Men det blir en bitvis utbygging. Vi får ikke firefelt her. Det må bli en delvis utbygging på de vanskligste plassene først, sier Mjaaland.

— Med de penger som er til rådighet, kan vi forsvare dette i en mellomperiode. Men på sikt skal det bli firefelt. Her er det snakk om å gi og ta. Og da er utbyggingen ved Trysfjord og Lenefjord viktigst, sier Mjaaland, som også la til at E 39 har hatt nedgang i trafikken på sju-åtte prosent.