MISSISSIPPI: Modellen har samme navn som originalen som gikk på elva ved samme navn. Foto: Lars Hollerud
I BODEN: Tafo går gjerne ned dit. For der han har verkstedet sitt. Foto: Lars Hollerud
2000 ÅR SIDEN: Med slike fartøyer sendte Julius Ceasar sine legionærer ut på tokt. Foto: Lars Hollerud
TETT I TETT: Sovereign of the Seas (t.v.), Victory og Essex Foto: Lars Hollerud
GLITRENDE: En gallionsfigur av det kongelige slaget. Foto: Lars Hollerud

KRISTIANSAND: Som for eksempel et kjøkkenskap, en genser, noe innmat fra en kaffetrakter og noen terrassebord.

— Jeg kjøper aldri ferdige deler, innrømmer Mustafa Saliovski.

— Han er vanvittig kreativ og lager gjerne spesialverktøy også, sier kona, Anita Olsen, tydelig stolt over ektemannens evner.

Vennene omtaler ham bare som "Tafo", og legger gjerne til "han som kan det meste".

Fruen har latt ham disponere nesten halve stua i leilighetskomplekset i Kongens gate. Der er nå 11 skip presset inn, alle små kopier av gamle fartøyer.

Kjellerboden er omgjort til verksted.

Dieselpumpespesialist

— Vi maser om at han må begynne med motoriserte skip. Det er jo mekaniker og dieselpumpespesialist han er, sier modellbåtbyggerkollega Thor Andersen.

— Jada. Det skjer snart, lover Tafo, som drev verksted hjemme i Makedonia før han slo seg ned i Kristiansand.

Der jobbet han med Volvo-biler for inntil seks år siden. Da rammet sykdommen Bekhterev så hardt at han måtte uføretrygdes.

— Det er om natta jeg holder på med modellbåtene. Sykdommen gjør nemlig mest vondt når jeg ligger, forklarer 45-åringen, som har flere talenter.

Lage brosjyre

De fleste maleriene i leiligheten bærer hans signatur.

— Etter å ha malt en stund, fikk jeg lyst til å gjøre noe annet. En dag fikk jeg se en seilskutemodell. Da tenkte jeg at slike vil jeg også lage.

Dersom lurer på hvem som har laget brosjyren til den lokale modellbåtklubben, trenger de ikke lure lenger nå.

For også det har Mustafa "Tafo" Saliovski gjort.