KRISTIANSAND: — Dette er en begredelig sak, sier saksbehandler Ingvald Grønningsæther i Kristiansand eiendom.

Historien begynner på omsorgssenteret på Presteheia i Kristiansand, som ble åpnet i mai 2010. Der var det etablert et ekomanlegg som håndterer både kabel-tv, telefoner og annet kommunikasjonsutstyr.

Post- og teletilsynet (PT) gjennomførte et tilsyn som avdekket flere tekniske feil, og manglende dokumentasjon på at ekomanlegget var montert av autorisert firma etter gjeldende regler (samsvarserklæring). I et brev til Kristiansand kommune redegjorde PT for manglende dokumentasjon og ga en frist for tilbakemelding.

Ingen tilbakemelding kom. Derfor purret PT. Fortsatt ingen reaksjon. Så tok PT fram riset bak speilet og sendte brev med trussel om dagmulkt om ikke kommunen reagerte. Likevel reagerte ikke kommunen. Da smekket PT med riset og iverksatte dagbøter a kroner 1000 per dag. Dette rullet og gikk i 76 dager fra 3. februar til 19. april, inntil saksbehandler Grønningssæther tilfeldigvis kom over en kvittering på innbetalt beløp.

- Dette med tilsyn på ekomanlegg var nytt for oss. Dessuten har ikke brevene fra PT kommet fram til riktig person eller avdeling, sier Grønningssæther lettere beskjemmet.

På grunn av ferieavvikling i Kristiansand eiendom klarer ikke Grønningsæther å finne ut akkurat hva som skjedde.

— Var det posten som ikke leverte til kommunen, eller var det kommunens interne postsystem som sviktet?

— Det vet jeg ærlig talt ikke, sier han.

Han er heller ikke kjent med hva slags konsekvenser saken har fått internt.

Det han kan bekrefte er at tekniske feil ved anlegget er utbedret, og samsvarserklæring er fremskaffet og oversendt Post- og teletilsynet i posten.

Informasjonsdirektør Elisabeth Sørbøe Aarsæther i PT bekrefter at dokumentasjonen er mottatt, pengene innbetalt og at det ikke lenger er noe mellomværende med kommunen.