KRISTIANSAND: – Det er rett som Statens vegvesen sier at den gamle broa over jernbanen ikke tilfredsstiller dagens regelverk, da kjøreledningene kommer for nær lokomotivene. Jeg vet ikke hvorfor Rom Eiendom hevder at vi ikke har noen innsigelser mot at broa benyttes til en ny firefelts europaveitrasé, men eiendomsselskapet har vel sin egen agenda, sier Lars Christian Stendal som er regional plan— og utviklingsdirektør i Jernbaneverket sør/vest.

Det var i Fædrelandsvennen fredag at regionaldirektør Gunnar E. Nøding i Rom Eiendom gikk ut og hevdet at Statens vegvesen kunne spare minst 700 millioner kroner på å legge en ny europaveitrasé på den gamle lave broa ved Gartnerløkka. Han viste til at broa som sto ferdig på slutten av 40-tallet er i god stand.

Asbjørn Heieraas i Statens vegvesen karakteriserte Rom Eiendoms broalternativ som et rent partsinnlegg. Han viste til at Rom Eiendom har store økonomisk egeninteresse av at ikke en ny veitrasé blir lagt over området der selskapet har planer om å føre opp kontor— og leilighetsbygg.

Gunnar Nøding hevdet at Jernbaneverket ikke hadde signalisert at de vil fremme innsigelser mot fortsatt bruk av den lave broa, men der får han ikke støtte av Lars Christian Stendal.

Ikke snakket med Nøding

– Jeg har ikke vekslet et ord med Gunnar E. Nøding om denne saken. I tillegg til at broa er for lav, står den i veien for vårt behov for et nytt sporarrangement. For å få et mer framtidsrettet stasjonsområde med nye og større perronger, er det avgjørende at den gamle lave broa blir fjernet.

Når Statens vegvesen også sier det ikke er penger å tjene på å benytte denne til en ny vei, burde det være en vinn-vinn-situasjon å velge en annen trasé for europaveien, sier Lars Christian Stendal.

Fylket støtter Rom Eiendom

Mens Statens vegvesen ikke en gang vil utrede bruke av den gamle lave broa til ny europavei, har et enstemmig fylkesutvalg sagt at de mener bruk av både denne og dagens høybro bør vurderes.

– Dersom en ved å bruke den ene eller begge disse broene kan spare 700 millioner eller mer, kunne en fått midler til å framskynde byggingen av en ny ytre ringvei rundt Kristiansand sentrum. Da kunne en fått 15.000-20.000 av bilene som kjører gjennom byen til å kjøre utenom, sier Kåre Glomsaker som er leder av hovedutvalg for samferdsel, areal og miljø i fylkeskommunen.