AGDER : — Pasientene sier at fastlegene er vanskelige å få tak i. De møter ofte vikarer. Når de kommer inn til fastlegen sin, så har legen dårlig tid, sier pasientombud Gunhild Solberg i Vest-Agder.

Pasient- og brukerombudene i de to agderfylkene samarbeider tett, og offentliggjorde mandag ettermiddag en felles årsmelding. I meldingen uttrykker de bekymring for flere saker, og en av dem er hastverk for fastlegene. I løpet av 2012 fikk de over 200 henvendelser som gjelder fastleger eller legevakten. Forsinket diagnostisering, ofte med forsinket behandling, toppet statistikken.

"Mange forteller at fastlegene er vanskelige å få kontakt med. Det kan gå lang tid fra time bestilles til tidspunkt for konsultasjon, og at konsultasjonene er korte", skriver pasient- og brukerombud Gunhild Solberg i Vest-Agder og Eli Marie Gotteberg i Aust-Agder.

Feildiagnose

— Flere pasienter åpner med å si at de ikke kom frem til fastlegen sin, så de kommer til oss i stedet, sier Eli Gotteberg. Hun mener at den dårlige tiden hos fastlegen i blant fører til feil diagnose. Det mest utbredte problemet er imidlertid forsinket diagnose.

Pasientombudene trekker fram et eksempel fra 2012 i sin årsmelding:

"En mann fikk av sin fastlege foreskrevet medisin for en lidelse han ikke hadde. Mannen fikk bivirkninger i form av hosteanfall, feber og utslett som utviklet seg til etsende sår og redusert syn. Fastlegen satte ikke symptomene i forbindelse med medikamentet. En lege i familien fattet mistanke til bivirkninger, og la mannen inn på sykehus. Etter et langt sykeleie ble han utskrevet med hudforandringer og svært redusert syn. Ombudet mente forholdet var alvorlig og anmodet om at det ble opprettet tilsynssak. Fylkesmannen konkluderte med at fastlegen ikke hadde utført faglig forsvarlighet i yrkesutøvelsen. Legen hadde blant annet ikke god nok informasjonen om medikamentet. Det er sendt skademelding til Norsk pasientskadeerstatning", rapporterer pasientombudene.

Ny forskrift

— Vi har flere og flere saker som gjelder feildiagnoser hos fastleger. Forsinkelser er et stort problem, sier Gotteberg. Pasientombudene har tro på at en ny forskrift som sier at man normal skal få tilbud om konsultasjon innen fem dager, og få svar på telefonen innen to minutter i 80 prosent av tilfellene, skal hjelpe noe.

— Det hjelper nok, men løser ikke problemene, sier Gotteberg. Hun mener fastlegene må få kortere pasientlister slik at de får mer tid til hver enkelt pasient. I dag har en lege lov til å ha 2.500 pasienter på listen. På Sørlandet er det Odd Geir Nygaard i Kristiansand som har flest med 2.492 innbyggere på listen sin, mens to andre leger, Knut Sand Bakken i Flekkefjord og Jan Otto Lier på Fevik, også har over 2000 potensielle pasienter hos seg.

Ønsker mer tid

— Jeg ønsker mer tid med pasientene. Man kan bli litt ødelagt at tidspresset i en så krevende jobb, sier Jon Solli Hansen. Han har ikke noe å gjøre med det aktuelle eksempelet, og uttaler seg på generelt grunnlag.

Med sine 1.790 innbyggere på listen, er legen ved Søm Legesenter blant de ti mest populære fastlegene på Sørlandet. Han reduserte listen fra 2.000 pasienter for et par år siden. Nå vil han ned til 1.600. Legen mener byråkrati går utover tiden med pasientene.

— Et eksempel er oppfølging av sykmeldte. Det går mye tid til dialogmøter med Nav og arbeidsgiver, tid som vi gjerne skulle hatt med pasienter, sier legen. Flere krav kom også med samhandlingsreformen, selv om det ikke ble så mye som først foreslått.

Solli Hansen sier også at pasientene møter opp hos legen med andre krav enn de hadde tidligere. De har søkt opp symptomer på nett, som ikke alltid stemmer, og de krever oftere utredning hos spesialist. Dette er også mer tidkrevende.

— Vi burde få rammevilkår som gjør at vi kan redusere pasientlistene våre, sier han.