KNUTE: Flere av stroppene var i så dårlig forfatning at de ikke kunne regnes som sikring, ifølge Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
AVSTAND: Lasten stod ikke «stemplet» inntil framveggen, noe som kunne gjort at stålbjelkene kunne kommet i bevegelse framover ved nødoppbremsing. Foto: Statens vegvesen

EIGERSUND: Under en kontroll på Krossmoen i Eigersund tirsdag, avdekket Statens vegvesen det de kaller et meget grovt tilfelle av manglende lastsikring.

26 tonn stålbjelker var bare festet med fiberstropper, noe som kunne fått et katastrofalt utfall dersom sjåføren var blitt nødt til å foreta en nødoppbremsing.

— Hadde en liten jente kommet ut i veien, eller dersom sjåføren måtte svinge unna noe, ville lasten kommet i bevegelse. Da er det ingenting som stopper 26 tonn med stål, sier inspektør Kenneth Holm Vestby i Statens vegvesen stil Fædrelandsvennen.

- Nesten daglig kost

Trailersjåføren var på vei fra Stord via Sørlandet til Finland da han ble stoppet. Ifølge inspektøren er sjåføren fra Estland én av mange som daglig kjører langs sørlandskysten med for dårlig sikret last.

— Det som er bekymringsfullt er at dette nesten er daglig kost. Nå var dette et veldig grovt tilfelle, men vi ble ikke overrasket. Det skjer ofte, og mange av dem kjører fra Kristiansand til Stavanger med oljeutstyr. Eller motsatt vei; fra stålprodusenter i Stavanger-området til ferja i Kristiansand, sier Holm Vestby, som mener at de svingete sørlandsveiene også byr på en utfordring.

— Hvis de kommer inn i svingen feil, kan lasten forskyves bak eller framme, opplyser han.

KNUTE: Flere av stroppene var i så dårlig forfatning at de ikke kunne regnes som sikring, ifølge Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen

Det var 15 stålbjelker på lasteplanet til estlenderen. 14 av disse var sikret med tre stropper, mens den siste bjelken øverst var festet med sju stropper. Disse var i realiteten bare pyntestropper, ifølge Statens vegvesen. — Flere av stroppene var i så dårlig forfatning at de ikke kan regnes som sikring, sier Holm Vestby.

Feil utstyr

Lasten stod heller ikke «stemplet» inntil framveggen. Inspektøren tør ikke engang tenke på hva som ville skjedd ved en nødoppbremsing hvor bjelkene ville kommet i bevegelse framover.

— Han skulle hatt 100 stropper, men det er det ikke fester til. Festene ville heller ikke tålt påkjenningen. Så her var det rett og slett feil utstyr som ble brukt, sier han, og legger til at mange utenlandske sjåfører ikke har trailere som er spesiallaget for slik last.

- Utlendingene kommer ofte med kapelltraller, som brukes mest til stykkgods. Disse har ikke sidesikring i veggene, og tåler bare to tonn, sier inspektøren.

Var enig

Sjåføren ble politianmeldt for forholdet, og fikk seg også et lynkurs i lastesikring. Traileren ble stående på Krossmoen til det var kjøpt inn kjettinger og til lasten ble lastet på riktig måte.

AVSTAND: Lasten stod ikke «stemplet» inntil framveggen, noe som kunne gjort at stålbjelkene kunne kommet i bevegelse framover ved nødoppbremsing. Foto: Statens vegvesen

— Dette var faktisk en av de få sjåførene som kunne litt. Han var helt enig i at det ikke var slik det skulle være. Men han hadde fått et punkt på GPS-en og utdelt en trailer med manglende sikringsutstyr. For å gjenta det han sa: «Sier jeg nei, så har jeg ikke jobb å komme tilbake til. Da står det 18 mann i kø som er klare til å ta jobben».Kenneth Holm Vestby opplyser at de ser mer og mer av utenlandske sjåfører som kommer med feil utstyr og lite kunnskap om hva de skal laste.

- Verre og verre

— Dette blir jo bare verre og verre, medgir inspektøren, og legger ansvaret også på de som laster og kjøper denne type transport, ikke bare på sjåførene.

- Mange kjører for norske transportører som vil leie inn billig arbeidskraft på minstelønn med 80 kroner timen. Denne sjåføren får et gebyr som tilsvarer to månedslønner for ham, sier Holm Vestby.

Han understreker at Statens vegvesen har nullvisjonen som mål, men at de aldri vil klare å få til et transportsystem som ikke fører til tap av liv eller varig skade dersom slik transport fortsetter.

— Vi har hatt flere ulykker der trailere velter på grunn av forskyvning av last. Med den type transport kommer vi ikke til å nå dette målet. Det er synd, medgir inspektøren.