AGDER: Kriminalsjef Arne Pedersen i Agder politidistrikt er forundret over den dårlige sikkerheten hos mange av båtopplagene på Sørlandet. Nå ber han opplagene og båteierne ta grep.

— Det forundrer oss at det finnes opplag hvor det overhodet ikke finnes noen sikkerhet. Det gjør oppgaven til politiet mye vanskeligere. Mange steder er ikke inngjerdet og det finnes ikke noe organisert vakthold. Slike områder er spesielt utsatt for tyveri, sier Pedersen til Fædrelandsvennen.

Fra Polen og Litauen

Hittil i år har det blitt stjålet 25 båtmotorer i Agder. I begynnelsen av mars ble 9 motorer stjålet i Tvedestrand. I helgen slo tyvene til mot Agder Båtservice i Lohnelier Søgne. Her forsvant ti motorer.

— Modus i disse to sakene er som vi har sett tidligere. Det tyder på at det er kriminelle bander fra Polen eller Litauen som står bak, sier Pedersen.

Politiet har foreløpig ingen mistenkte.— Vi har gjort undersøkelser på åstedet og det har kommet inn noen tips. Men det er ikke noen avgjørende nye opplysninger, sier etterforskningsleder Jan Ove Thorsen ved Søgne og Songdalen lensmannskontor.

Opplaget i Søgne er ikke sikret med overvåkningskamera, men skal ha et opplegg for vakthold.

— To av motorene som ble stjålet var innelåst i en konteiner. Resten lå ute, noe som er vanlig i båthavner og andre steder, sier Thorsen.

Han bekrefter at omstendighetene peker i retning av østeuropeere.

Varsles for sent

Arne Pedersen forteller at bandene som regel har et velsmurt apparat og er godt forberedt.

— De er raskt inne og raskt ute igjen. Hvis det er tunge motorer har de ofte med seg spesialutstyr. Vi har tidligere sett varebiler som er utstyrt med heisekraner, sier Pedersen.

Tyveriet i Søgne ble trolig utført en gang mellom fredag kveld og søndag morgen.

— Når vi får meldingen på mandag må vi regne med at motorene er ute av landet for lengst. Sjansene for oppklaring er da små. Vi varsler andre politidistrikt, Kripos, kolleger i Norden og tysk politi med en gang vi får slike meldinger, sier kriminalsjefen.

De siste tre årene har det blitt stjålet rundt 200 motorer i året. Følger tyvene det samme mønsteret i år vil det bli stjålet flere titalls motorer de neste månedene. Båtopplag uten sikkerhet er spesielt utsatt.

— Det er i opplagssesongen vi er spesielt sårbare. Perioden vi er inne i nå og fremover må vi regne med en betydelig aktivitet, sier Pedersen.

Ber båteierne kreve mer

Han oppfordrer båteierne til å kreve mer av opplagene hvor båtene lagres.

— Båteierne må begynne å sette krav til sikkerheten. De betaler jo for båtplassen. I fremtiden ser jeg for meg at forsikringsselskapene også kommer til å stille større krav. Her må alle krefter jobbe sammen for å gjøre disse opplagene mindre attraktive. Hvis det ikke finnes noe sikkerhet må man nesten regne med slike anslag som i Søgne, sier Pedersen.

Pedersen oppfordrer også publikum til å være oppmerksomme.

— Vi samarbeider tett med Tollvesenet. Dersom folk stusser over trafikk sent på kvelden eller nattestid må terskelen for å melde fra være lav, sier Pedersen.

Stjeler biler

Han ber folk være spesielt oppmerksomme på utenlandske biler, selv om tyvene nå i større grad har begynt å bruke norske kjøretøy.

— Et utviklingstrekk vi har sett er at det nå benyttes stjålne, norske biler. Senere lesses motorene over i andre biler. Oppdagelsesrisikoen blir da mindre.

I 2011 var det færre tyverier enn året før. Det mener Pedersen kan knyttes til at politiet har oppklart flere saker.

— Det er veldig mange grupper som opererer, men mange tilhører det samme miljøet. At vi oppklarer saker tror vi har en effekt når det gjelder omfanget, sier Pedersen.