— Det er elendig service og helt meningsløst. Poenget med et flyselskap er jo å få folk dit de skal. Da må de gjøre det de kan for å oppnå dette for passasjerene, sier den kjente smitteeksperten Preben Aavitsland om det han opplevde med SAS mandag kveld.

På Twitter var han ikke nådig:

«Seriøst SAS, dere putter forsinkede transferpassasjerer på hotell på OSL, heller enn å sende dem med et Norwegian-fly til KRS i kveld?».

Forsinket fra Sverige

— Jeg kom med SAS fra Stockholm og var forsinket inn til Gardermoen. Dermed rakk jeg ikke siste SAS-fly hjem til Kristiansand klokka 19.10. Seks-sju andre passasjerer var i samme situasjon, forteller Aavitsland.

Sas ble forsinket, og da fikk passasjerene tilbud om hotell, selv om det gikk Norwegian-fly de kunne blitt sendt hjem med. Foto: Johan Nilsson

SAS ville ikke hjelpe passasjerene hjem ved å kjøpe billett hos konkurrenten Norwegian. Dette selskapet hadde fly til Kristiansand klokka 21.50. I stedet kunne passasjerene få hotellovernatting på Gardermoen og fly hjem tirsdag morgen.— Jeg har nå kjøpt og betalt billett hjem selv. Jeg vil jo hjem. Den kostet cirka 1000 kroner. SAS kunne altså for seks-sju tusen kroner fått alle hjem, blide og fornøyde. I stedet velger de hotell, som ikke kan være særlig rimeligere. I tillegg får de nå dårlig medieomtale, sier Aavitsland, som ber flyselskapet skjerpe seg.

Han mener poenget med en flyreise er å komme dit en skal på tiden. Når det ikke går, synes han flyselskapene må bruke hverandre til å oppnå best mulig resultat for de reisende.

— Det er helt meningsløst å be oss bli en natt i Oslo når det går et annet fly som kan brukes hjem til Kristiansand, mener han.

Ingen avtaler med Norwegian

Pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø, mener dette er et marginalt problem. Han viser til at SAS har det største rutenettet i Norge, og at det derfor er svært sjelden selskapet ikke får passasjerer fra Oslo og videre hjem samme dag.

— Vi har ingen avtaler med Norwegian og de har ingen med oss. Vi har imidlertid over 50 selskaper vi har samarbeidsavtaler med. Vi har Star Alliance, men også en rekke sterke konkurrenter vi samarbeider med når ombooking er nødvendig. For eksempel KLM og Air France. Felles for alle, er at de er IATA-medlemmer, sier Sandstø.

IATA står for International Air Transport Association, og er en internasjonal bransjeorganisasjon.

— Men kunne dere ikke bare kjøpt billett hos Norwegian for disse passasjerene, uavhengig av avtaler?

— Nei, sånn fungerer det ikke. Vi er avhengige av avtaler om booking, slik at vi kan gå inn i systemene. Å kjøpe billetter på den måten, kan vi ikke åpne for. Det blir for ineffektivt, sier Sandstø.