— Vi som mister hus og grunn kan lite gjøre fra eller til. Veien kommer nok uansett, det er storsamfunnet i ferd med å bestemme. Men da kan det ikke være for mye å forvente at vi slipper ekspropriasjon og rettssak, men i stedet får et raust økonomisk oppgjør vi kan akseptere, sier 71-åringen.

Følg FVN Mandal på Facebook!

Han er glad han er såpass opp i årene at den nye veien ikke får den store konsekvensen for ham.

— Jeg bor her for meg selv, og vil jo flytte ned i en leilighet i Mandal sentrum. Men da trenger jeg et økonomisk oppgjør slik at jeg får råd til det, sier han.

Rammer Lia

Haven bor ved grenda Lia omlag seks kilometer fra Mandal sentrum. Tirsdag offentliggjorde Staten vegvesen hvilken trasé som blir valgt når nye E 39 gjennom Mandal og Lindesnes kommer. Som ventet havnet de på den nordligste ruten forbi Mandal.

Jeg forstår at det trenges ny europavei

Det betyr gjennom Lia. Akkurat her er det ikke helt klart nøyaktig hvor traseen vil gå. Veivesenet har laget tre ulike løp gjennom grenda.

- To av alternativene vil uansett ta gården min. Det tredje alternativet har de sagt neppe er aktuelt fordi det vil gi en uakseptabel stigning av veien, forteller Haven.

- Nytter ikke annet

Han er derfor for lengst innstilt på at huset, låven og uthuset forsvinner.

— Det nytter ikke annet. Jeg forstår at det trenges ny europavei, da er det noen som rammes. Og det ble blant annet meg, sier Haven.

Slik ser den nye E 39-traseen ut forbi Mandal og Lindesnes. Den røde ringen forteller hvor Lia ligger der flere hus vil bli berørt direkte.

Han har bodd her siden 1972. Gården er hans fars barndomshjem som så ble overtatt av hans eldre bror som hadde odelen.— Min onkel ba meg overta gården, og det gjorde jeg. I mange år drev jeg med melkeproduksjon, forteller Haven.

I 1980 ble den opprinnelige boligen revet, og han bygget nytt. Det var her han ville bo og leve.

— Det er jo så tett på byen samtidig som det er fredfullt her ute. Naboskapet er også veldig godt her på Lia, forteller han.

Visst i mange år

Nå er det imidlertid slutt på freden. Snart vil E 39 sakte grave seg gjennom landskapet her.

— Jeg har jo visst om det i mange år at det kunne skje. Det er snart 20 år siden staten båndla min eiendom slik at jeg ikke kunne selge noe av min grunn. Og de siste 5-6 år har vi visst om den aktuelle traseen, sier Haven.

Han synes informasjonen fra veivesenets folk har vært god.

— Vi har fått de svar de har kunnet gi til et hvert tidspunkt, sier 71-åringen.

Det er jo trasig særlig for boliger der det bor unge familiefolk

Han tror det blir snakk om minst tre hus som må rives uansett hvor veien går gjennom Lia.

— Det er jo trasig særlig for boliger der det bor unge familiefolk, sier han.

Må vente halvannet år

Statens vegvesen opplyser at åtte hus må innløses og rives i Mandal med den valgte traseen. Det kan bli ytterligere fire boliger til.

I Lindesnes må en fritidsbolig rives. Her er det i tillegg kanskje to bolighus som også må bort.

Planleggingsleder i veivesenet, Kristian de Lange, sier at de grunneierne som berøres direkte neppe vil høre noe fra offisielt hold før høsten 2016. - Da vil reguleringsplanen være klar, sier han.

Kan slippe tunnel

Det kan gå mot at det likevel ikke blir tunnelløsning vest for Audnaelva ved Vigeland. - Etter de opplysningene jeg nå har kan det være det ikke blir tunnel mot Livold, sier ordfører Janne Fardal Kristoffersen.

Ved Kragstadmoen ved Vigeland vil nye E 39 kommer ut av fjellet og over på bro som kan bli opp til 80 meter høy.

— Det er så høyt at det bringer veien over heia på andre siden, sier Kristoffersen.

Hun er kjempefornøyd med at vegvesenet har valgt den sørligste traséen. - Det berører færrest bygninger. Begge de andre alternativene ville rammet grendene Trædal, Torland og Fasseland sterkt. Slik blir det heldigvis ikke, sier hun.

Kristoffersen fastslår at den nye veien vil få store positive ringvirkninger for Lindesnes, ikke minst næringslivet.