— Veldig spesielt og flott. Hallvard T. Bjørgum har setesdalkulturen i blodet, er preget av mange spillemenn og har derfor sin egen klang i spillet sitt.

— Daniel kom utenfra, fra Sverige, for å høre og lære. Han har studert sitt idol, Torleiv H. Bjørgum, inngående. Han spiller Torleiv likere enn Hallvard gjør. Sammen blir dette unikt og flott, og en sterk markering av Torleiv H. Bjørgums betydning.

Det sier spillemann Gunnar Stupseid om den siste folkemusikkutgivelsen fra Setesdal.

I

Hallvard Bjørgum og Daniel Sandèn-Varg har fått på T-skjortene med "Taddeivs Minne". Her sitter de ved peisen i Sylvartun på Nomeland og spiller. Foto: Odd-Inge Rønning Uleberg

disse dager gir Hallvard T. Bjørgum sammen med Daniel Sandén-Varg ut det de kaller «Taddeivs minne 1». Det en cd til minne om Torleiv «Taddeiv» Bjørgum. I forkant har det vært en viss konflikt rundt støtte til prosjektet, og Setesdal Regionråd har revudert sin støtteordning

De gir også ut en halvannen time lang dvd med filmopptak av Bjørgum og hvor mye av kulturarven etter spillemann Andres Rysstad og storspillemann Knut Jonsson Heddi fokuseres.

Seier over pietistene

Heddi var han som måtte gi opp læreryrket og livnære seg nærmest via naturalhushold. Han ble trakassert som spillemann av pietister i Hylestad på slutten av 1800-tallet.

Torleiv H. Bjørgum var den mest anerkjente og kjente setesdalmusikeren i midtre del av forrige århundre. Det var han som gjorde Setesdal-musikken landskjent igjen, etter flere år med press mot kulturen. Også han møtte motstand fra pietister og sto til tider nokså alene.

— Derfor er denne utgivelsen egentlig et dokument over tradisjonen. Den er en kjede i den lange kjettingen som skaper tradisjon og kultur.

— Vi skal gi ut hele min fars repertoar. Ikke bare slåttene, men også stevene og munnharpe-musikken etter ham, sier Bjørgum, og forteller at Taddeivs Minne» er en manifestasjon på at mørkemennene tapte og at Setesdalskulten vant.

— Min far ble på mange vis et bindeledd mellom de gamle spillemennene og vi som kom etter. Derfor er denne utgivelsen egentlig et dokument over tradisjonen. Den er en kjede i den lange kjettingen som skaper tradisjon og kultur.

— Uten min far ville mye kunnskap gått tapt, sier Hallvard T. Bjørgum, og minner om at faren hans fikk nytt liv i munnharpetradisjonen i Setesdal. Den lå helt nede.

«Musikkflyktning» fra Sverige

Hallvard har det som sagt i blodet. Historien om Daniel Sandén-Varg er annerledes.

I 1992 satt en 12 år gammel gutt og lyttet til Torleiv H. Bjørgum sitt felespill på en CD på gutterommet i Karlstad. Han ble bergtatt. 18 år gammel måtte han til Setesdal.

Der har han bodd siden. Han snakker Valle-mål til det perfekte og spiller Torleiv H. Bjørgums slåtter til det perfekte. Det sies at ingen spiller så likt Torleiv som det svensken gjør.

— Musikk er universell og jeg elsker Setesdal-kulturen, sier Sandén-Varg.

CD og DVD gis ut i 1000 eksemplarer og det er folkefest og filmfremvisning på Setesdal soknehus 29. mai. Det er «Taddeivs minne» nummer én som kommer nå. Volum to og tre vil komme etter hvert.

  • Musikk er universell og jeg elsker Setesdal-kulturen.