Det er dypt ned til snøfreseren som Geir Anders Breive fra Hovden Hytteservice (t.h.) kjører. Noen hundre meter bak kommer neste snøfreser og tar de 3 underste metrene som Breive kjører på. Med snødybder opptil 6 meter må de ta en høyde hver. Oppsynsmann Harald Åge Helle i Statens Vegvesen sier at planen er å åpne Brokke-Suleskarveien 23. mai kl 12. Foto: Johs Bjørkeli
Når Brokke-Suleskarveien mellom Valle og Sirdal åpner 23. mai vil folk oppleve svære snømengder fra bilvinduet. – Men kjør pent, med så høye snøskjæringer er sikten dårlig, advarer oppsynsmann Harald Åge Helle i Statens Vegvesen. Foto: Johs Bjørkeli

— Jeg har drevet med denne jobben i om lag 10 år, men aldri har jeg opplevd så mye snø i Setesdalsheiane som i år, sier oppsynsmann Harald Åge Helle i Statens vegvesen, stasjonert i Valle, til Fædrelandsvennen.

Det er onsdag ettermiddag. Sola er i ferd med å jage grå skyer over Setesdal Vesthei vekk. En snøfreser med Johnny Øvland bak spakene freser seg sakte vestover i sporet som kollega Geir Anders Breive har gjort med sin snøfreser noen hundre meter lenger framme. De tar en høyde hver, i snødybder helt ned til seks meter.

Åpnes 23. mai

— En sein og krevende jobb, selv med 350 hestekrefter på snøfresen og 300 hestekrefter på hjullasteren, sier Breive. Både han og Helle håper at de skal klare å få frest opp strekningen på 20 kilometer fra Jarnsverk til Vest-Agder grense innen fristen de har satt 23. mai klokka 12. Det er mange som maser på vegvesenet nå. Veien er populær, og de har måttet utsette fristen som opprinnelig var 20. mai på grunn av den hardpakkede, dype snøen.

Som en tunnel

— Nå ser du hvor krevende jobb det er. Med så store snødybder bruker snøfreseren ganske lang tid på en meters framdrift, sier Helle. Han ber bilistene kjøre forsiktig den første tiden etter at veien er åpnet.

— Med så høye brøytekanter er ikke sikten god. Det er som å kjøre i en tunnel, sier han.

Brokke-Suleskarveien i dag onsdag. Denne snøfreseren tar "underetasjen" på 2-3 meter, lenger framme tar den andre snøfreseren de øverste 2-3 metrene. Foto: Johs Bjørkeli