«Kom på six å få en kald en. Jeg er bartender. 50 kr for en kald en», sto det på John-Olav Nilsens private facebookside i april. Han er innehaver av puben Six Pence.

Kim Henrik Gronert, fagansvarlig for bevilling i Kristiansand kommune reagerer.

— Jeg synes ikke dette er bra. Uavhengig av hva vi kommer fram til i saksbehandlingen, er det uheldig at en person med en slik rolle ikke forstår hva det innebærer å legge ut en slik tekst, selv om det er på hans private side.

Få de siste nyhetene på Fædrelandsvennens Facebook-side!

Må sjekke

Innehaver av Six Pence, John-Olav Nilsen, sier det var en glipp av ham å opplyse om ølpriser på Facebook.

— Jeg har gjort dette en gang, og skal rette det opp. Jeg kjenner alkoholloven godt og vet at den er streng når det gjelder alkoholreklame. Jeg kommer ikke til å gjøre det igjen.

Saken er bare et av mange eksempler på det som kan være ulovlig alkoholreklame på sosiale medier.

Innehaver av utestedet Six Pence i Kristiansand, John-Olav Nilsen, publiserte denne teksten på sine private Facebookside i april. Han beklager at han har lagt ut det som kan være brudd på loven om alkoholreklame.

— Hvis vi skal holde på forbudet mot alkoholreklame, må vi ha mer fokus på dette framover. Det er på sosiale medier unge mennesker går, og hvis det er en gruppe det er viktig å holde alkoholreklamen borte fra, så er det denne, sier Gronert.

Kommunen har ennå ikke gitt noen utesteder prikker, men noen har fått en telefon fra kommunen.

— Vi har hatt tilfeller der gjester har tatt bilde i baren der et ølmerke har kommet fram, og lagt det på utestedets side. Vi hadde også en sak der en kunde tok bilde av en ølflaske med synlig merke, og deretter la det på utestedets side. Da vi ringte, tok de det vekk, sier Gronert.

Han synes det er krevende å skulle følge med.

— Når bilder av alkoholprodukter publiseres på et utesteds side, mener vi det er ulovlig. Det gjelder også når det er privatpersoner som publiserer det, og i hvert fall hvis utestedet ikke tar det vekk når de oppdager det eller blir gjort oppmerksomme på det.

Alkoholomtale

Ifølge Helsedirektoratet er det klare grenser for alkoholomtale.

— Reklameforbudet er ikke til hinder for at aktører med interesse i alkoholsalg oppretter sider og profiler i sosiale medier, men disse kan ikke brukes til markedsføring, opplyser fungerende avdelingsdirektør Erlend Bø.

Han sier at både omtaler og bilder er ulovlig.

Selv om privatpersoner ikke er omfattet av forbudet, kan også slike få konsekvenser.

— Det er en forutsetning at den privates ytringer ikke fremstår å være på vegne av, eller er initiert av en alkoholleverandør. I så tilfelle vil det lett kunne fremstå som en omgåelse av reklameforbudet fra leverandørens side.

Reagerer

Nilsen ønsker seg ikke en mer liberal alkohollov som gir utesteder lov til å informere om priser.

Alkoholloven burde vært strengere.

— Jeg mener tvert imot at alkoholloven burde vært strengere, med høyere aldersgrense for hvem som kan få kjøpe øl.

Han er dermed ikke enig med bryggerinæringen som mener man må få markedsføre egne produkter på sine hjemmesider:

— Det er en utrolig ubalanse i dag. Folk er eksponert for utrolig mye utenlandsk reklame, mens andre er helt avskåret fra å kommunisere noe som helst, sier Petter Nome, direktør for Bryggeri og Drikkevareforeningen.

Opprørt over dagens regler

Opprørt

I bryggeri og utelivsbransjen er flere opprørt over det de mener er helt urimelige regler.

Lindesnes Brygghus har ingen bilder av ølflasker på sine hjemmesider. De har i stedet publisert sin mening om loven som forbyr dem å drive reklame for egne produkter. Foto: Skjermdump Lindesnes Brygghus

På Lindesnes Brygghus sine hjemmesider er det ikke bilde av en eneste ølflaske. «Av den latterlige grunn at norske myndigheter anser all omtale av øl som alkoholreklame» skriver de.

— Staten omtaler sine produkter på Vinmonopolets hjemmeside. På tv-sendinger fra VM og EM er det alkoholreklame på hele tv-skjermen. Da må i hvert fall vi, som et lokalt bryggeri, få fortelle hvilke typer øl vi selger, sier Benjamin Le Maitre, eier av bryggeriet.

På Facebook ligger en side som også heter «Lindesnes Brygghus» med bilder og omtaler.

— Den blir drevet av entusiaster og ikke av oss, men de er her oppe og tar bilder og gjør intervjuer, så det er kanskje i en gråsone, sier LeMaitre.