Antakelig blir han reddet og rekker å tørke seg før han senere møter politikere som vil stille tøffe krav om konkrete midler til ny E18 mellom Arendal og Tvedestrand. De vil kjøre knallhardt på sitt ønske om forsert utbygging som innebærer oppstart i 2016 og fullføring i 2018. — Vi kommer til å spisse budskapet, og være veldig tydelige, sier varaordfører Anders Kylland (Frp) i Arendal.

— Får vi ikke konkrete signaler om at pengene kommer på plass, må veivesenet trappe ned virksomheten, sier han.

Manger milliarder

For de har slett ikke svelget skuffelsen over at det bare ble satt av 150 millioner kroner til den 23 kilometer lange firefelts motorveien i Nasjonal Transportplan for 2014-17. Resten av de 4,4 milliardene er lagt inn i NTP for 2018-23, men dette er ikke holdbart, understreker Kylland.

— Vi venter ikke at Solvik-Olsen vil gi oss et klart svar på møtet i Arendal, men venter signaler om at dette blir et viktig element i arbeidet med budsjettet for 2015. Det er Redningsselskapet som tar seg den frihet å kaste ministeren på sjøen.

— Planen er at han skal fanges opp av et redningsnett. Det er hyggelig å kunne vise seg fram for vår nye fagstatsråd, sier maritim direktør i Redningsselskapet, Odd Arne Haueng.

Friske millioner.

Den blå regjeringen har nemlig endret departementsstrukturen, slik at selskapet som tidligere lå under Kyst- og fiskeridepartementet nå er flyttet over til Solvik-Olsens gebet. Selskapet har ikke tenkt å be om mer penger, men tvert i mot takke for de 20 ekstramillionene de har fått på neste års budsjett:

— Det gjør oss i stand til å skaffe oss fire nye skøyter, sier Haueng, som da kan stille med 49 redningsfartøyer langs hele norskelysten.

Tirsdagens besøk i Aust-Agder er Solvik-Olsens første fylkesbesøk som statsråd, og det innledes med en visitt hos Post- og Teletilsynet i Lillesand, før ferden går videre til Redningsselskapet og til slutt Fylkeshuset i Arendal.