KRISTIANSAND: Onsdag vedtok Hovedutvalget for samferdsel, areal og miljø i Vest-Agder fylkeskommune enstemmig at det ikke skal etableres en ny drosjesentral i Kristiansand på nåværende tidspunkt.

Regionalsjef Kenneth Andresen mener det er ingenting som tilsier at det er behov for flere drosjeløyver i Kristiansand, når man ser på innbyggere per løyve, omsetning per løyve og responstid fra bestilling er registrert til taxien står klar.

— Etter å ha gjort en total vurdering mener vi at det ikke er plass til flere drosjeløyver i Kristiansand. Kommer det flere vil det bli en utfordring for næringen, og vi tror det kanskje kan føre til en høyere pris, sier Andresen til Fædrelandsvennen.

God nok kapasitet

Dermed avslo Hovedutvalget søknaden fra Christiania Taxi AS søknad om å bli godkjent som taxisentral i Vest-Agder løyvedistrikt, med primærområde i Kristiansand og nærliggende områder.

I dag har Vest-Agder fylkeskommune drosjesentraler i Vennesla, Mandal, Farsund, Flekkefjord, Kvinesdal, Sirdal, Søgne og to sentraler i Kristiansand. Christiania Taxi AS ønsket å etablere en drosjesentral med primærområde i Kristiansand, som i dag har sentralene Agder Taxi AS og Taxi Sør AS. Kristiansand har samlet 148 taxiløyver, som er en tillatelse som gir innehaveren rett og plikt til å drive persontransport utenfor rute med motorvogn.

Søknaden fra Christiania Taxi AS ble sendt på høring til Agder Taxi AS, Taxi Sør AS og Norges Taxiforbund avd. Vest-Agder. I sitt svar til fylkeskommunen skriver Norges Taxiforbund at de er sterkt i mot at det opprettes en tredje taxisentral i Kristiansand.

— Forbundet mener det er en reel konkurranse med to store sentraler i Kristiansand, og argumenterer videre med at det er et godt tilbud til publikum, at Kristiansand ligger over landsgjenomsnittet når det gjelder drosjetetthet, samt god integrering av sjåfører og eiere med minoritetsbakgrunn, skriver Norges Taxiforbund avd. Vest-Agder.

Større etterspørsel enn tilbud

I Kristiansand kommune er det 575 innbyggere per drosje, og ligger under landsgjennomsnittet som ligger på 614 innbyggere per drosje. I løpet av en normal uke er det fem til seks timer hvor etterspørselen etter drosje er større enn tilbudet, og i løpet av disse timene natt til lørdag og natt til søndag kan responstiden være noe lengre, ifølge Agder Taxi AS og Taxi Sør AS. Ellers i uken er responstiden i Kristiansand sentrum rundt fem minutter og i sentrale deler av kommunen cirka ti minutter.

Regionalsjefen synes ikke det er et problem at etterspørselen er større enn tilbudet i enkelte perioder.

— Det er snakk om en liten periode og vi har ikke fått noe signal om at det er for få løyver. At det er litt større etterspørsel i en liten periode, er det ingen ting som tilsier at tilbudet er for lite ut i fra en helhetsvurdering, sier Andresen.