KRISTIANSAND: Han gleder seg over at flyselskapet heretter skal slippe å punge ut for at tollere fra Kristiansand kan stille på Kjevik og «plage passasjerene», som han sier med en liten latter.— Det står i statsbudsjettet, men vi ble ikke oppmerksomme på det før i går, for det er nokså godt gjemt bort. Men det dreier seg altså om 600.000 kroner per år for oss, hvilket er et bidrag til rutens lønnsomhet. Jeg må imidlertid skuffe de som venter billigere billetter heretter. Bortfallet av avgiften betyr 12 kroner for hver av de billettene vi selger i år, forteller Iver Holther-Andersen.Avgiften på Kjevik har lenge vært en torn i øyet på Maersk Air, ikke minst fordi flyselskapet Sterling, som er i tilsvarende situasjon i Trondheim som Maersk er i Kristiansand, har sluppet unna sin avgift siden det ble iverksatt en «prøveordning» for fem år siden.- Ordfører Bjørg Wallevik skrev et brev til finansminister Per Kristian Foss, hvor hun gjorde klart og tydelig oppmerksom på forholdet. Der har visst hjulpet, og det er vi glade for, bemerker den lokale Maers-sjefen. rune øidne reinertsen