KRISTIANSAND: — Vi trenger fem millioner kroner for å kunne garantere lønninger i ett år. Får vi det, kan vi være på lufta til nyttår. Jeg kan skaffe fly og mannskaper, sier Petter Normann. Den 36 år gamle flykapteinen jobber i dag i et dansk flyselskap. Han tror det er fullt mulig å fly billigere fra Kjevik til både Gardermoen, Amsterdam og London enn det er i dag. - Jeg tipper at en billett tur/retur Oslo kan komme på i underkant av 1000 kroner. Da snakker vi om at vi tilbyr én tur/retur-flygning om dagen, og at det 50-seters propellflyet er fullbooket. Prisen for tur/retur London blir vel omtrent det dobbelte, mens det blir litt billigere til Amsterdam, sier Normann. Han understreker at dette dreier seg om foreløpige anslag. Lodder interessen

— I første omgang vil jeg se om det finnes interessenter. Jeg ser for meg at næringslivet i landsdelen går inn som investorer. I første omgang håper jeg på å få finansiert et prosjekt for å undersøke hva ting vil koste, sier Normann. Han mener det er interessant for bedrifter å bruke mindre penger på flyreiser ved å bruke et selskap bedriften er medeier i. Han tror et befolkningsgrunnlag på 110.000 til 120.000 mennesker er nok til at Kjevik kan bli landsdelens svar på suksessen Torp ved Sandefjord. Kapteinen har sendt brev til regiondirektør Tine Sundtoft i NHO Agder og til næringssjef Lars Helge Brunborg i Kristiansand kommune. Vurderer støtte

Sundtoft legger i dag brevet fram for styret i Sydspissen. Samarbeidsorganisasjonen for NHO, LO, Fylkesmannen og Vest-Agder fylkeskommune jobber med utvikling av landsdelen. - Det er alltid spennende med nye tanker, og jeg skal ikke slå ned gode innspill. Nå må vi finne ut om dette er en god idé eller noe svevende noe, sier Sundtoft. Hun vil ikke spekulere i om næringslivet er villig til å legge penger i selskapet. Næringskonsulent Are Østmo i Kristiansand kommune vil svare på brevet i neste uke. - Vi har ikke tatt stilling til om det er aktuelt for kommunen å gå inn med penger. Men uavhengig av finansiering, er det positivt om det kommer nye aktører på Kjevik. Det er fullt mulig at vi vil bidra med penger slik at prosjektet kan utredes, sier Østmo. Petter Normann sier at det nye selskapet trenger seks flygere, seks flyvertinner og to mekanikere. Andre tjenester kan kjøpes. Billige fly

— Nå er det mulig å få langsiktige og gode leieavtaler på fly, eller å få kjøpt fly billig. Det er lurt å komme i gang nå, før etterspørselen tar seg opp. I dag kan man få fly kastet etter seg til lave priser. Her, hvor jeg jobber, har vi leiefly klare i hangaren. I dag er situasjonen til og med slik at vi ikke betaler for dem før vi bruker dem, sier Normann. jon.s.karterud@fedrelandsvennen.no