OSLO: Det er tvil om sikkerheten til de prestisjetunge Signatur-togene som er årsaken til at det kan bli lenge til togene igjen blir satt i drift på norske skinner.— Vi har begynt å forberede oss på at vi må konstruere om akslingen, sier administrerende direktør Ronny Solberg i ADtranz til Aftenposten.Akslingene er trolig ikke dimensjonert riktig i forhold til de påkjenningene de blir utsatt for. Understellet på krengetog utsettes for større krefter enn på vanlige tog, blant annet fordi de kjører raskere i svingene.Hvis akslingene på togene må konstrueres om, vil det ta et år. Først skal det utarbeides helt nye beregninger for hvor store belastninger akslingene må tåle. Deretter skal det konstrueres akslinger som klarer denne belastningen, og som i tillegg kan passe på dagens understell.- Det kritiske er dersom dimensjonen på akslingene må økes. Hvilke konsekvenser det får for resten av understellet, vet jeg i dag ikke, sier Solberg. Men at det blir dyrt, det vet han.- Det vil koste skjorta. Vi snakker om mange titall millioner kroner, sier Solberg. NTB