KRISTIANSAND: — Sprengningsuhellet i Sørlandsparken og asfaltdumping beklager jeg sterkt. Dette er uforsvarlige feil, sier Thomas Meister. For første gang snakker han ut etter tabbene. Men han tar ikke skylden for alt, og spesielt ikke kvikkleireraset på Heldal. Ifølge entreprenørlederen er anleggsutførelsen i dette området ekstremt vanskelig og har mange utfordringer.

Meister er i søkelyset for å ha brukt avgiftsfri diesel, men hevdet det var lov fordi E 18 anlegget er ett stort anlegg.

— Det var muligens feil. I Tyskland fyller vi diesel fra egen tankbil på alle maskiner og biler, sier Meister, som sier trafikkstasjonens ventetid er årsak til han fortsatt bruker tyske skilter.

— Er hastverk og krav til lønnsomhet medvirkende årsak til asfaltdumping, sprengningsuhell, raset på Heldal, bruk av avgiftsfri diesel og fortsatt bruk av tyske skilter?

— Asfaltdumping var feil, men står ikke i forbindelse med de to motivene. Diesel-saken var feiltolkning av norske bestemmelser. For de videre hendingene er tidspresset problematisk, likevel tok vi ingen risiko når det gjelder raset, sier Meister, som ikke synes det er vanskelig å forholde seg til norske lover.

— Om man vet om dem er det ikke vanskeligere enn andre steder, sier Thomas Meister.

Thomas Meister vil ikke være med på at han og firmaet er blitt overrasket av det norske fjellet.

— Vi har jobbet i samme type fjell i Bayern. Men sikkerheten er meget krevende, sier Meister.

Han avviser at 650 millioner kroner er for lite for jobben og at Reinhold Meister GmbH vil få økonomiske problemer som følge av tabber, uhell og merarbeid.

— Arbeid er utsatt, nytt har oppstått. Dette må vi ha tillegg for. Vi håper på et resultat i balanse. For øvrig er vi her for å gjøre en god jobb innenfor tidsfristene, sier Meister, som ikke er skremt fra å jobbe i Norge. Han skryter av fremkommeligheten de norske maskinførerne viser i fjell og vanskelig terreng, men erkjenner at språk og ulike arbeidstider er en utfordring. Nå håper han å etablere et kontor i Norge.