– Vi forventer at dette kommer i den nye markedsføringsloven, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon til Aftenposten. Loven er under revidering, og foreløpige signaler til ombudet tyder på at det åpnes for å gi en tøffere og mer direkte reaksjon overfor leverandører av spam.

Årlig får Forbrukerombudet inn mellom 400 og 500 spamsaker. Mellom 70 og 80 prosent av sakene forfølges, men så langt har bare én sak endt med bøtelegging, til og med en betinget bot. Det var i 2004. – Det viser at dagens sanksjoner ikke er gode nok. Markedsføringsloven er laget for en annen tidsalder, og er først og fremst myntet på det trykte ord. Loven er ikke oppdatert etter at folk begynte å ta i bruk Internett i stor skala. Alt går fortere nå, og situasjonen er mindre oversiktlig. Idet noen har sendt ut spam til 350 000 mottakere, er skaden skjedd, sier Thon.

Arbeidet med å revidere markedsføringsloven er nylig påbegynt, og et lovforslag vil først bli fremmet for Stortinget neste år.