LINDESNES: — Broa over Audna er for lengst utgått på dato, og vi holder denne saken kontinuerlig varm for Statens vegvesen, sier ordfører Ivar Lindal i Lindesnes kommune. Han håper at bygging av ny bro kan skje enda raskere enn i 2009, når en ny bro er satt opp som et av tiltakene i Nasjonal Transportplan. - Syv millioner kroner skal settes av til å bygge ny bro over elva, bekrefter distriktsveisjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen Region Sør.

Lange køer

Broa er i dag for smal til å ha to kjørefelter, og hver eneste dag er det lange køer som venter på å få kjøre over. Arbeidstrafikken til og fra GE Healtcare i Spangereid med sine 400 ansatte er stor. I tillegg ruller mye tungtrafikk over riksveibroa inn mot Vigeland sentrum. Hovedtyngden av de 70.000 personene som årlig besøker landsdelens nest største turistattraksjon, Lindesnes fyr, må også over denne broa.

— Opprinnelig var planen å bygge ny bro i 2013, men dette har heldigvis blitt fremskyndet med fire år. Vi håper at det kan skje enda raskere, for denne broa er under enhver kritikk, fortsetter ordfører Ivar Lindal.

Hull i hull

Om ikke bilistene ergrer seg nok over lange køer, reagerer mange over det hullete asfaltdekket som er lagt på toppen av tredekket. Lindal får en rekke klager fra publikum, og enkelte hevder de har fått ødelagt bildekkene fordi det stikker spiker opp av tredekket.

— Veivesenet fyller raskt opp asfalt i hullene når vi klager, men det er jo bare kort tid, så er det like ille igjen, fastslår Lindal.

— Ja, vi lapper så godt vi kan, men det holder ikke lenge om gangen, bekrefter Knut Asbjørn Koland i Statens vegvesen Region Sør.

— Broa er kun dimensjonert for fire centimeter tykk asfalt. Legges det tykkere lag vil tyngden på broa bli for stor, sier Koland. At det er treverk under asfalten forverrer også situasjonen, fordi det stadig er i bevegelse og fører til sprekker i asfalten.

roar.greipsland@fvn.no