KRISTIANSAND — På mange måter befinner trailersjåførene seg i sentrum av en vond sirkel. De er omgitt av mange og dels motstridende krav fra forskjellig hold. De gangene noe går galt, sitter sjåføren med det fulle og hele ansvar. Han alene, sier Roy Arild Egeland, leder for Agder Transportarbeiderforening.

Han beskriver forholdene i landtransportbransjen som et spill der den ene aktøren presser den andre.

For fort

— Transportfirmaet har fått oppdraget med å bringe gods fra A til B. Sjåføren som får jobben er lojal overfor sin arbeidsgiver og ønsker at varen skal bli levert på rett sted til rett tid. For å rekke det må sjåføren kjøre fortere enn han burde, og det på veier som ikke er dimensjonert verken for antall biler eller størrelsen på dagens vogntog, påpeker Egeland.

— På toppen av det hele har sjåføren arbeidstidsbestemmelser, kjøre- og hviletidsregler som skal etterleves. Men da kommer ikke varene fram i tide.

Krysspress

— Sjåførene er hederlige og skikkelige mennesker. Men de opplever et krysspress som er umulig å oppfylle, sier Egeland.

Løsningen blir at sjåførene plasserer lojaliteten hos arbeidsgiver, og kjører selv om de burde ha stoppet for å hvile. Kommer ikke varene fram som avtalt, truer oppdragsgiver med å finne en annen transportør. Slik holdes den onde sirkel i gang.

— Er løsningen mer kontroll?

— Vi må ha kontroller av fart, kjøre- og hviletider. Men jeg synes først og fremst politikerne bør bevilge mer penger til bygging av bedre veier. Og så må sjåførenes status heves. De har en svært viktig funksjon i samfunnet, ved å bringe nødvendige varer og utstyr rundt i landet, sier Egeland.

Regelverk

Karl W. Strandvik i Norges Lastebileierforbund Agder og Rogaland, sier at man hilser velkommen hyppigere kontroller av arbeidstids-, kjøre- og hviletidsbestemmelsene.

— Det er viktig for å unngå at det oppstår konkurransevridning ved at enkelte firmaer styrker sin konkurranseposisjon ved å bryte reglene, sier han.

Strandvik legger til at det må være en forutsetning at reglene praktiseres likt over hele landet. Som eksempel viser han til en lastebil som ble stoppet i Vestfold og fikk ros for god sikring av last. Ved kontroll i Arendal fikk bilen passere, men ved kontroll i Rogaland ble det gitt kjøreforbud.

— Det blir helt feil når regelverket praktiseres så forskjellig ulike steder i landet, for samme last, sier Strandvik.