KRISTIANSAND: I tillegg er det 14 fotobokser i Aust-Agder som innbringer cirka tre millioner kroner i forelegg til statskassa hvert år.— Anslaget baserer seg på at hver bilist som blir fotografert av den automatiske trafikkontrollen, ATK, får et gjennomsnittlig forelegg på 2000 kroner, forteller Arnfinn Ekberg til Fædrelandsvennen.I første halvår ble cirka 3200 bileiere og bilførere innrapportert fra Statens vegvesen til politiet på Agder etter å ha kjørt for fort forbi de 33 fotoboksene. En tredel av dem som ble fotografert, kjørte for fort i Baneheitunnelen. Tallene for første halvår i år er omtrent på samme nivå som samme tid i fjor. Drastisk ned

— I Baneheia er snitthastigheten redusert med mellom åtte og ti kilometer i timen etter at vi satte opp ATK-boksene. Da er hensikten oppnådd. I høst skal det gjennomføres målinger med sikte på å se om gjennomsnittsfarten har endret seg, forteller Arnfinn Ekberg.

Vesterveien i Kristiansand har vært en veistrekning med stor trafikk, mange ulykker og høy fart, - inntil 1989. Det gjennomsnittlige antall ulykker på veistrekningen var 17. Etter at fotoboksene ble satt opp i 1989 har hastigheten gått ned og antallet uhell redusert til gjennomsnitt fire per år.- Bulkes det på Vesterveien er det nå stort sett bare materielle skader fordi hastigheten har gått ned, forteller Ekeberg.Han sier at en ATK-boks ikke settes opp dersom det ikke påvises at snitthastigheten er over den skiltede hastighet. Og det er faktisk ikke så mange steder det skjer, tilføyer Ekberg.En ATK-boks koster snaut 70.000 kroner, mens kamera koster 300.000.Kjøretøyer som passerer over hastigheten og blir fotografert i Baneheitunnelene, blir umiddelbart registrert. Bildene overføres fortløpende til en database. Bileier ansvarlig

I de øvrige ATK-boksene er det varierende utstyr.Når et kjøretøy er registrert gjør veivesenet en del etterarbeid før sakene sendes til politiet for utstedelse av forelegg.- De fleste erkjenner å ha kjørt for fort, men noen prøver seg alltid med bortforklaring. Da må vi minne om at en bileier må forvisse seg om at den han låner bort bilen til for eksempel har førerkort og er skikket til å kjøre bilen, sier politibetjent Yngvar Aas ved trafikkavsnittet på Kristiansand politistasjon.- Etter at vi har mottatt saken tar vi kontakt med bileieren for å avklare hvem som har vært sjåfør på det aktuelle tidspunkt. Hvis det er uklarhet om hvem som var sjåfør blir bileieren innkalt til vitneavhør. Som regel blir det da avklart hvem sjåføren har vært og hvem som skal ha forelegget, forteller Aas.