KRISTIANSAND: -Vi tar kritikken svært alvorlig, og tar den inn over oss. Vi skal snarest mulig bedre på forholdene, sier Per Kristian Hyldmo, klinikksjef for akuttmedisinsk klinikk på Sørlandet sykehus.

Etter et landsomfattende tilsyn på akuttmottaket, slår Helsetilsynet i Vest-Agder fast følgende: «Sørlandet sykehus HF, Kristiansand, sikrer ikke ved sin organisering, styring og kontroll at alle pasientene til enhver tid under oppholdet i Akuttmottak får forsvarlig prioritering, overvåkning, undersøkelse og diagnostikk».

Dette gjelder spesielt eldre mennesker som kommer til akutten med uavklarte tilstander. Store og dramatiske hendelser, og pasientgrupper der det foreligger standardiserte retningslinjer, blir i hovedsak godt ivaretatt, mener Helsetilsynet.

Tilsynet tok for seg de daglige situasjonene på akutten med tilfeldig opphopning av pasienter og ekstra belastning. Behandlingen av eldre pasienter med uavklarte lidelser ble særlig kartlagt.

Kritikken går i hovedsak ut på at akutten er for dårlig og galt bemannet og har for dårlige lokaler. Dette går sterkt ut over pasientene.

-Vi skal gjøre alt i vår makt for å leve opp til visjonen til sykehuset om «Trygghet når du trenger det mest». Vi ønsker å virkeliggjøre visjonen i dag, og ikke en gang i fremtiden, sier Hyldmo.

Men hvordan han skal få det til, vet han ennå ikke.

-Vi skal gå nøye gjennom rapporten og legge en plan for å bedre tingene. Da må vi tenke både kortsiktig, og legge en langsiktig strategi. Noe er det forholdsvis lett å endre på, andre ting tar tid, og noe handler om visjoner for fremtiden. Så langt det står i vår makt skal vi rette opp alle punktene Helsetilsynet kritiserer oss for, sier Hyldmo.

Kritikk for ikke å drive forsvarlig er den mest alvorlige kritikken et sykehus kan få.

— Men heldigvis står det ikke i rapporten at alt vi gjør på akutten er uforsvarlig. Men alle pasienter skal til enhver tid sikres forsvarlig behandling, og personalet jobber hardt for at pasientene skal få best mulig kompetanse og omsorg, sier Hyldmo.

Akuttmottaket tar imot alle pasienter som kommer til sykehuset til øyeblikkelig hjelp, med unntak av fødende og pasienter med planlagt behandling. Akuttmottakets hovedoppgave er å så raskt som mulig sørge for at pasientene blir undersøkt, stabilisert og gitt nødvendig behandling, og å gi pleie og omsorg tilpasset pasienten og pårørendes situasjon.

Akuttmottaket i Kristiansand hadde 23.047 pasienter i 2006. Gjennomsnittlig pasienttall per døgn var 62,7. Det er 42,15 årsverk i akuttmottaket fordelt på 60 ansatte.

Akuttmottaket på sykehuset i Arendal har ikke fått samme kritikk etter tilsvarende kartlegging fra Helsetilsynet.

— Det er hyggelig at Arendal peker seg ut positivt, og vi vil se på hva vi kan overføre til Kristiansand, sier Hyldmo.

Han opplyser av akuttmottakene i Vestfold, Telemark og Buskerud får lignende kritikk som Kristiansand.

Tilsynene ble gjennomført i januar og februar i år.

Dette er kritikken:

— Ved stor pasientpågang få r sykepleierne ansvar for et større antall pasienter enn de kan ta hå nd om på forsvarlig måte.

— Stor pasientpågang kan fø re til at pasientene i større grad må tilkalle hjelp på eget initiativ. Pasienter kan bli liggende uten tilgang til ringesnor.

  • Pasienter undersøkes bl.a. i ventehall, korridor, observasjonsposten, m.v. hvor pasienter og pårørende oppholder seg.

— Noen ganger er det vanskelig å gjennomføre relevante spørsmål og undersøkelser fordi det er uvedkommende tilstede.

— Hardt skadde pasienter blir transportert via lokaler hvor pasienter og pårø rende venter.

— Rom som benyttes ved smittefare er ikke egnet som isolat.

— Det er et uttalt behov for økt legekompetanse.

— Akuttmottaket er arealmessig for lite, og lokalitetene oppleves som uhensiktsmessige.