KRISTIANSAND: Forbudet mot varetransport etter klokken 10 blir glatt oversett i gågata alle hverdager.

— Slik transport er litt traurig i en gågate. Det bråker og sjenerer. Det er vel en grunn til at reglene er der, og det burde ikke være så vanskelig å få levert varene innen klokken 10, mener Vigdis Nygård Johnsen.

Hun nøt lunsjen sin på et av Gehebs utebord ved 11-tiden i går.

Varelevering i Markens er kun tillatt mellom klokken 18 og 10. Men som regel er det hektisk varelossing et par timer på overtid, før det dabber av etter klokken 12. 250 PAKKER . - Ja, jeg vet at det ikke er lov. Men vi får ikke begynt før klokken 09, når butikkene åpner. Én time på hele Markens er så å si umulig, jeg har 250 pakker som skal leveres hver dag, forteller en småstresset sjåfør Kjell Gunnar Thorkildsen fra Tollpost Globe.

Jobben blir ikke enklere av at stadig flere forretninger velger å åpne dørene klokken 10, og at det først da finnes folk til å kvittere for varene.

— Det nytter ikke å bære pakkene overalt. De fleste kjører inn, også etter klokken 10. Det er sånn det har blitt, forteller en Posten-sjåfør som vil være anonym.

Han har hørt om et par kolleger som har fått bot av politiet, men det skal tilhøre de absolutte unntakene.

Overtredelser ses normalt gjennom fingrene med, og nå mener sjåførene tidsrommet bør utvides med en time.

STRAMMER INN . Kvadraturforeningen er klar over problemet, men ønsker ikke å gå inn for varelevering til langt utpå dagen.

— Det har ikke vært så mye håndheving av forbudet, problemet har vel sklidd litt ut, konstaterer daglig leder Sigurd Tvedt i Kvadraturen i Kristiansand AS.

Han akter nå å sende ut nytt brev til alle medlemmer for å be dem ordne levering innenfor tillatt tidsrom. Stadige overtramp mener han bør få konsekvenser i form av bøter.

— Dette regelverket synes jeg absolutt vi skal stå på, sier kvadratursjefen, som frykter utvidelse til klokken 11 bare vil forskyve problemet en times tid.

Etter hans syn er det ikke for mye forlangt at innehaverne stiller et par knepp på vekkerklokka for å ta imot varer før åpningstid.

— Dette skal jo være ei gågate, og da må vi ikke utsette folk for trailere som krysser gatene. Dette går både på sikkerhet og forurensning, påpeker Tvedt.