KRISTIANSAND: Likevel ville han ikke latt barna på 11 og 13 år fått prøve.— Barn er nok for lette, og klarer ikke styre den med vekta. Den var veldig ustabil når en kom litt ut på sida, så en bør nok ha god trening før en går høyere opp i lufta, sier Abraham. I lett motvind kom han én til to meter opp i lufta på første turen.- Det føltes likevel som om jeg var mye høyere oppe, forteller han.Flåten kom ved en anledning litt langt ut til siden og begynte å krenge faretruende. Den var da like over vannflaten, så Abraham skadet seg ikke da han traff vannet.- Jeg skjønte at det var like før den veltet, så jeg kastet meg kontrollert av, sier han.Båtfører Roger Pettersen har tauet sin bror Gunnar Pettersen og kameratene hans flere ganger i sommer, og vet godt hvordan flyveflåten oppfører seg bak båten.- Det beste er å ha litt motvind, for da får en naturlig oppdrift, og flåten letter litt, uten at en kjører fort. Videre må en slakke godt av om den går ut til siden, sier han.Gunnar Pettersen kjøpte flåten sammen med noen kamerater i begynnelsen av sommeren, og har prøvd litt.- En kan slå seg på vannski også om en kjører for fort. Alt med måte. Dette er jo ikke noe leketøy for barn, sier han.De kjører som regel i 25-35 knop med flyveflåten og har vært oppe i om lag fem meters høyde.- Det gøyeste er jo når en får den litt opp, men en er jo bare oppe et par sekunder. Da kan en lene seg fram og ha kontakt med dem i båten, og kan styre den med kroppsvekta, sier Pettersen. Likevel er ikke flyveflåten den beste investeringen han har gjort.- Wakeboard og vannski er faktisk mye gøyere, sier han.HELENE TØNNESSEN