AGDER: Det bekrefter sjefen for Kiwi-kjeden på Agder, etter at Rema 1000 startet slaget om barnefamiliene for få uker siden.

– Vi har sagt at vi ikke lar oss pirke på. Vi begynte med bleieavtale for ti år siden, skal stå løpet ut og kommer aldri til å gi oss, lover regionsjef Sigurd Christoffersen i Kiwi overfor Fædrelandsvennen.

Kiwi oppgir at de tradisjonelt har solgt dobbelt så mange bleier som Rema 1000. Til slutt tok erkefienden affære.

Ni øre stykket

Rema fyrte av den første bleiesalven for et par uker siden, med «2 for 1»-tilbud på bestselgeren Libero. Kiwi svarte med samme mynt, men stoppet ikke der. De halverte i tillegg prisen på både Libero-bleiene og babymat på glass.

Samtidig stupte prisen på kjedenes egne billigbleier, som fra denne uka selges for rundt fem kroner pakken, eller ni øre stykket for de billigste.

Kiwi lover foreløpig at den nye bleieavtalen gjelder ut året, men nå svarer Rema at de vil fortsette lenger enn som så.

– «2 for 1»-kampanjen ser vi for oss i et langsiktig perspektiv, bekrefter regiondirektør Terje Ragnar Hansen i Rema 1000 Region Sør.

– Lenger enn ut året?

– Ja, dette er besluttet for lang tid fremover.

– Kommer dere også til å svare på Kiwis priskutt?

– Vi vurderer hele tiden konkurrentenes trekk, men jeg tør ikke forskuttere hva vi gjør, svarer Hansen, som erkjenner at Rema har «underprestert» på bleiesalget.

Krigens vinner

Dagligvarekjedene har skjønt at veien til småbarnsforeldres hjerte – og lommebok – går gjennom bleien.

– Barnefamilier er det mange av, og de gjør store innkjøp, så jeg forstår at det blir krig, sier Frode Storbrua, som i går ettermiddag handlet på landets største Kiwi, på Lund i Kristiansand.

Ettåringen i handlevogna gliste like bredt som faren, vel vitende om han er blitt en lettere økonomisk byrde for den vesle familiens økonomi.

Pappa la to pakker bleier og fire glass mat om bord i vogna – omtrent en ukes forbruk – og sparte 80–90 kroner, sammenlignet med før bleiekrigen.

– Ganger du det med antall uker, blir det penger av det, konstaterer Storbrua.

– Du hamstrer ikke?

– Hvis de sier det skal slutte ved nyttår, får vi heller tenke på det. Men per i dag har vi ingen planer om å hamstre, svarer småbarnsfaren.

Bleiesubsidier er av gammel dato.

I løpet av bleiekrigen er det opplyst at en pakke normalt skulle kostet over 70 kroner, om kjedene skulle gå i null. Hos Rema tar kjeden tapet, hos Meny må kjøpmannen blø, mens partene hos Kiwi deler på tapet.

Kundene synes neppe synd på en bransje som er kjent for fete marginer.

– Kjøpmennene liker nok ikke dette, men de tjener så godt fra før at det ikke er synd på dem, mener Frode Storbrua.