Kundemagasinet presenterer 20 forskjellige familier, blant annet det homoseksuelle paret Ian og Steve. De viser frem hus og hage under tittelen «Dette er vår baby», skriver Aftenposten.

— Vi planlegger ikke å få barn, og dette er vårt store prosjekt: kjøkkenhagen full av ingredienser. Steven plukker, og jeg lager mat, sier Ian i en av billedtekstene.

Etter at kundemagasinet ble sendt ut i 200.000 eksemplarer i Polen 17. november, har den polske aktivisten Grzegorz Gorny oppfordret katolikker til å sende protestbrev til Ikea, skriver SvD.se.

— Jeg er katolikk, og jeg handler ikke hos Ikea, står det i det polske månedsmagasinet Fronda som ledes av Gorny.

Ømtålig tema Ikea i Polen er kjent med planene om en boikott, men ifølge ledelsen skal ingen av de syv varehusene i landet ha registrert noe spesielt i tilknytning til oppropet.

— Vi aksepterer mangfold og vi respekterer alle mennesker uansett seksuell legning, alder eller rase, sier Aleksandra Sikora hos Ikea i Polen, ifølge SvD.se

I det katolske landet er homoseksualitet fortsatt et ømtålig tema .

Holdningsendring - Desto viktigere er det at et stort og respektert foretak som Ikea viser at homoseksuelle er en del av den polske hverdagen, mener Greg Czarnecki. Han leder Kampanjen mot homofobi, Polens mest innflytelsesrike organisasjon for homoseksuelle.

Men det polske samfunnet er i endring. I en undersøkelse tidligere i år oppga 40 prosent av polakkene at de støtter partnerskap for homoseksuelle. Og for få dager siden ble et homoseksuelt par kåret til "årets par" i ukeavisen Gala.