KRISTIANSAND: – Et vellykket prosjekt handler om to ting: Nødvendig kapital og regularitet, sier Svein Olaf Olsen til Fædrelandsvennen.

De 25 til 30 millioner kronene han mener må til, håper Olsen å skaffe i Kristiansand og på Jylland. Senest i går skulle han i møte med en mulig lokal investor.

Svein Olaf Olsen, som for tre år siden sto bak oppstart av Masterferries, sier han vet hva som skal til for å lykkes med helårsdrift mellom Kristiansand og Hanstholm.

– Regularitet er nøkkelord. Vi må ikke gjøre som Fjordlines som kjøpte opp Masterferries, de hadde bare en ukentlig avgang i vinterhalvåret. Dessuten ble omtrent halvparten av dem kansellert. Dersom vi skal lykkes, må ruteopplegget være attraktivt og til å stole på, sier Olsen, som for få dager siden orienterte ledelsen i Kristiansand havn om seilingsplanene.

Han mener uroen i finansmarkedet kan slå positivt ut:

– Det er en kjensgjerning at det er trykket opp mer penger enn noen gang. Dessuten kan tonnasje nå skaffes til opp mot 30 prosent lavere pris enn for bare ett år siden, påpeker han.

I dag er Svein Olaf Olsen i Hanstholm for å orientere om ferjeplanene.