KRISTIANSAND: — Alle som har registrert mobilnummeret i bestillingen sin vil få denne servicen fra oss helt gratis. Nå vil du få status for ditt fly, enten du er på Flytoget, i tax-freebutikken eller sitter ved utgangen, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS Norge, i en pressemelding.

Et par timer før du skal reise med SAS vil du som passasjer få en SMS om at flyet er i rute, og hvilken utgang flyet står ved. Hvis det oppstår en forsinkelse vil du umiddelbart få beskjed om dette på SMS.

— Vi har tidligere brukt denne teknologien bare til abonnenter, men på bakgrunn av positiv tilbakemelding fra våre kunder vil alle våre 10 millioner passasjerer etter hvert få denne servicen, sier Midteide.

Flyselskapene har fått kritikk for at det er vanskelig å få informasjon på flyplassene, særlig når været har skapt store problemer i flytrafikken.

SAS lanserer nå tjenesten for at kundene skal få bedre informasjon om flyets avgang også i slike situasjoner.

De passasjerene som ikke ønsker dette kan enkelt stoppe tjenesten ved å sende en melding tilbake til SAS, melder SAS.

— Norwegian ønsker å gjøre det samme ganske raskt, opplyser informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen til NTB.