KRISTIANSAND: — Når godsmengden fra mellom 15.000 og 20.000 trailere kan overføres fra vei til jernbane, får det stor betydning også for miljøet. Det blir betydelig mindre utslipp av Co2 samtidig som kostnader og lidelser knyttet til trafikkskader blir betydelig redusert, påpekte miljøvernminister Erik Solheim. Han sto i går for markeringen av at første byggetrinn ved opprustingen av Sørlandets godsterminal på Langemyr er gjennomført.

I løpet av høsten vil de siste grep være gjort slik at terminalen da vil være i stand til å håndtere nær dobbelt så mye gods som i dag. Mens terminalen fram tid nå har kunnet håndtere 27.000 TEU øker kapasiteten til 50.000 TEU pr. år. (TEU er en europeisk norm for omregning av standard godsmengde).

(Saken fortsetter under bildet)

I GODLAGET: Miljøvernminister Erik Solheim benyttet anledningen til å gratulere Sørlandet med et viktig miljøtiltak - en godsterminal der store mengder gods nå kan overføres fra vei til bane. (FOTO: REIDAR KOLLSTAD)

Stolt

— I praksis innebærer denne kapasitetsøkningen at gods tilvarende det som 15.-20.000 trailere frakter på veien, kan overføres til jernbanen. Det er en formidabel omlegging, og noe som det er veldig gøy å få lov til å være med på, sier Gunnar Erik Nøding, regiondirektør for NSB Eiendom Sør/Vest.

Han er mektig stolt over det man har fått til på Langemyr. De nødvendige ombygginger og endringer på området, og som gir dobling i kapasiteten, har en prislapp på 35 millioner kroner. Nøding er ikke snauere enn at han lanserer dette som verdensrekord i kostnadseffektiv utvikling av godsterminal for jernbane.

— Andre steder ville prislappen sannsynligvis blitt 200 millioner, antyder han, og mener det ikke er en ren spøk.

Begeistret

Åpningsmarkeringen i går fant sted ved den nye rundkjøringen som er anlagt ved det ruvende forbrenningsanlegget. Dette blir ny innkjøring til godsterminalen. Den gamle blir stengt, og her kommer jernbanespor.

Miljøvernministeren uttrykker også sin begeistring over at så store godsmengder kan overføres fra vei til bane, med alle de fordeler det gir. Han mener også at godsmengdene som sendes på vei og bane kan reduseres betydelig, bl.a. ved at godsmengdene pakkes bedre, slik at man transporterer på mindre mengder luft. Trailere vil man fortsatt måtte ha, men de må bli mer miljøvennlige. For det tredje må mer over på kollektiv transport.

Tempo

Men for at godsterminalen på Langemyr skal få god effekt, må også jernbanenettet bli bedre. Både fylkesordefører Thore Westermoen og Oddvar Skaiaa som leder jernbaneforum Sør understreket behovet for sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen.

— En slik sammenkobling får enorm betydning for både gods- og persontrafikken. Da blir reisetiden såpass redusert at det blir lite behov for å fly mellom Oslo og Kristiansand, sier Skaiaa.

Også SV er på banen, og Alf Holmelid etterlyser større tempo i arbeidet med høyhastighetstog til Sørlandet.

— Dette må med i neste regjeringserklæring, sier han.