Sommerferien på Sørlandet er bare timer unna. Du er like utålmodig som barna som skriker i baksetet.

Bilen er fullpakket av baderinger, svømmebriller, solkrem og sengetøy. Men da du trykker gassen i bånn og skal dra deg og familien forbi en sinke i en treg 60-sone etter Larvik, står Utrykningspolitiet klar.

Du blir tatt i 91 km/t. Boten blir på 12.000 kroner. Sommersmilet forsvinner like fort som tusenlappene. Akkurat samtidig kjører en 19-åring i 95 km/t i en 60-sone i Østfold.

Han blir også tatt, men slipper unna med 4000 kroner mindre i bot.

Ulik praksis Det er ikke likhet for loven i Vei-Norge. Hvor mye du får i bot hvis du kjører for fort, kjører uten førerkort eller kjører på en fotgjenger, varierer med flere tusen kroner. Er du heldig, kan du "spare" mange kroner ved å bli tatt i riktig politidistrikt.

— En av grunnpilarene i Norge er likhet for loven. Her rammer ulikhetene folk flest. Hva fikk dui bot og hva fikk du, spør folk hverandre, og lurer på hvorfor resultatet ble så forskjellig. Det er rett og slett urettferdig, sier politimester Tormod Bakke i Hedmark.

Han har ledet en utredningsgruppe under Riksadvokaten som har gått igjennom alle påtaledirektivene i trafikksaker i samtlige 27 politidistrikter. Rapporten konkluderer med at det er helt unaturlig at samme overtredelse skal koste mer i ett distrikt enn i et annet.

— Forskjellene er uakseptabelt store, og svært uheldige fordi avgjørelsene regelmessig bryter med prinsippet om rettslikhet, fastslår utredningsgruppen.

Store forskjeller Gjennomgangen viser at bøtene for akkurat samme trafikkforseelse varierer med flere tusen kroner mellom distriktene og også innad i hvert enkelt distrikt. Og det er ikke bare privatbilister som blir rammet av forskjellsbehandlingen (se eksempler).

Aller verst er det for yrkessjåførene. Hvis man kjører med farlig last og glemmer å merke kjøretøyet, varierer bøtene fra 3500 kroner til 8000 kroner. Kjører sjåførene 6,5 timer uten pause, kan de få bøter fra 2500 kroner til 8000 kroner - alt avhengig av hvor i Norge de blir kontrollert.

Skjønn Når lovbruddene på veien overskrider satsene for forenklet forelegg, er det opptil en politijurist å utøve skjønn i vurderingen av hvilken straff som skal kreves. Et skjønn som er svært ulikt rundt om i landet.

Også når sakene kommer til rettssalen, blir tilsynelatende like tilfeller behandlet med svært forskjellig resultat. Årsaken er at påtalemyndigheten har forskjellig utgangspunkt når de nedlegger påstander om straff, viser materiale som UP har innhentet og bearbeidet.

— Like tilfeller skal behandles likt. Men vi ser vel at det kan være sprik her som kan være gunstig å få justert. Det går på folks rettsfølelse, sier politiinspektør Tov Svalastog i Utrykningspolitiet (UP), som selv satt i utredningsgruppen.

Endringer Nå blir det forandringer. Utredningsgruppen foreslår nye retningslinjer i form av et nasjonalt påtaledirektiv.

— Vi håper å få fjernet disse skjønnsmessige vurderingene. Målet vårt er at 90 prosent av sakene skal gjennomføres innenfor de nye retningslinjene, sier politimester Tormod Bakke.

Fartsbøter

70-sone og høyere: Hvis du kjører over 130 km/t i 90-sone og blir tatt, varierer boten du får mellom 9000 kroner og 12.000 kroner.

I alle politidistrikter, unntatt ett, blir du tiltalt ved overskridelser over 46 km/t i alle soner. 60-sone og lavere: Hvis du kjører i 86-90 km/t i en 60-sone og blir tatt, varierer boten mellom 7000 og 9000 kroner.

Kjører du 31-35 km/t over fartsgrensen, er variasjonen fra 8000 til 12.000 kroner. Det samme gjelder for fartssonene 30-50 km/t.

Uten førerkort Blir du tatt for å kjøre bil uten å ha gyldig førerkort, varierer bøtesatsene mellom 3000 og 8000 kroner. Gjør du det igjen og blir tatt, varierer bøtene fra 4000 til 10.000 kroner.

Også terskelen for å ta ut tiltale er ulik: Betinget fengsel og bot som reaksjon ved fjerde gangs kjøring uten førerkort for alle bortsett fra ett politidistrikt. To tredjedeler av distriktene krever ubetinget fengsel ved femte gangs kjøring uten førerkort, mens de resterende venter med å påstå ubetinget til det sjette tilfellet.

Påkjørsel og vikeplikt I kollisjoner med materielle skader og/eller ubetydelig personskade varierer bøtesatsen i politidistriktene fra 3500 til 5500 kroner. Hvis du ikke overholder vikeplikten og fotgjengeren får små skader, varierer bøtesatsen fra 4000 til 6500 kroner.

Hvis fotgjengeren får større skader, varierer bøtene fra 6000 til 8500 kroner. Overtredelser av veitrafikklovens § 3 varierer fra hendelige uhell til graverende og hensynsløs kjøring som ender med en ulykke hvor kanskje flere personer blir drept eller alvorlig skadet. Tolkning og bøtenivå varierer mye.

Fædrelandsvennen/Aftenposten