DYR KRASJ: Gunnar Haddeland, daglig leder i Nye Kristiansand Bompengeselskap AS, forteller at driftsstansen etter busskrasjen på Bjørndalssletta i september kostet tre millioner kroner i tapte bompemgeinntekter. I tillegg kostet det 500.000 kroner å reparere bomstasjonen. Foto: TORMOD FLEM VEGGE

KRISTIANSAND: – Busskrasjen førte til driftsstans i 11 dager. Det kostet tre millioner kroner i tapte inntekter og 500.000 i reparasjonsutgifter. Bomstasjonen ble ødelagt og hele anlegget måtte stenges ned, forteller Gunnar Haddeland, daglig leder i Nye Kristiansand Bompengeselskap AS.

Skadene på selve bussen kostet rundt 700.000 kroner. Dermed kostet busskrasjen totalt 4,2 millioner kroner.

Smadret

Det var 3. september i år at en buss fra Sørlandsekspressen kolliderte med bomstasjonen i vestgående retning på Bjørndalssletta på E 18. Årsaken til ulykken kan ha vært at bussjåføren fikk et illebefinnende.

Stasjonen ble smadret, og Nye Kristiansand Bompengeselskap mistet inntekter fra rundt 250.000 passeringer.

– Vi har presentert et krav på 3,5 millioner kroner for bussens forsikringsselskap, og regner med å få dekning for det, sier Haddeland, som påpeker at han er glad for at kollisjonen ikke medførte personskader. Han forteller at det ikke er reist krav om erstatning for selve bombua. Den skulle uansett fjernes.

Renoveres

Bussen som var involvert i ulykken måtte renoveres for rundt 700.000 kroner etter kollisjonen.

– Det er mye penger, men vi oppfatter det slik at forsikringsselskapet vårt ivaretar kostnadene, sier Øyvind Hansen. Han er markedssjef i Nettbuss Sør, som eier Sørlandsekspressen.

– Hva synes du om at ulykken har kostet over fire millioner kroner?

– Det viktigste er at de involverte kom helskinnet fra ulykken uten fysiske skader. Det er vi kjempeglade for, understreker han.

SMADRET: Bombua på Bjørndalssletta ble knust etter at en rutebuss krasjet i den 3. september i år. Tekniske installasjoner ble ødelagt og hele bomstasjoner ble satt ut av funksjon i 11 dager. (Arkivbilde) Foto: Tore Andre Baardsen

Forsikring

Bussen var forsikret av Tryg Forsikring.

– Kravet fra de involverte partene er helt berettiget. Det ble dyrt, men det er ingen problematikk rundt denne saken. Partene har håndtert saken greit, sier Bjørn Knudsen, skadesjef i Tryg Forsikring.

– Bompengeselskapet skal for øvrig ha ros for at bomstasjonen kom i drift så kort etter kollisjonen, understreker han.

Beslagla førerkort

Bussjåføren fikk inndratt førerkortet etter ulykken. Han har ennå ikke fått det tilbake.– Saken er henlagt på grunn av bevisets stilling med bakgrunn i at føreren trolig har fått et illebefinnende. Det ble ikke påvist at sjåføren var ruspåvirket, forteller politiadvokat Eirik Ramsland ved Agder politidistrikt til Fædrelandsvennen. Sjåførens førerkort ble beslaglagt på stedet etter ulykken, og det er fortsatt ikke utlevert. Fylkeslegen følger opp saken videre.