Terje Grytbakk Norges Lastebileieres Landsforbund gikk tur nede ved operahuset og så denne denne lastebilen. Gardinene var trukket for og han tror ganske sikkert at sjåføren sov. Sjåfører må improvisere for å finne et sted å ta sin pålagte døgnhvil, og nede ved kaia ved operahuset er et av få steder man ikke så lett blir jaget, sier forbundet. Foto: Terje Grytbakk

KRISTIANSAND: — Det er helt horribelt at tiggere skal få tilgang til dusj og toalett, mens vi ikke får det, sier leder i Norsk Yrkessjåfør Allianse, Heine Skyvulstad.

Han representerer nærmere 800 yrkessjåfører. Han har fått flere henvendelser fra oppgitte medlemmer som har fått med seg at Kristiansand kommune vil bruke 300.000 kroner på tiggerbrakker med dusj og toaletter.

- Nedverdigende

— Det oppleves som om vi er lengre nede på rangstigen enn tiggerne. Det er nedverdigende, sier Skyvulstad.

Når du kjører tungtransport sover du i bilen, og du har ikke tilgang til dusj eller toalett. Med så mange yrkessjåfører på veien er det umulig at alle parkerer utenfor hotell om natten, forklarer Skyvulstad.

En yrkessjåfør er gjerne på veien seks dager i strekk. Krav om kjøre- og hvileperioder gjør at sjåførene aldri helt vet hvor og når de må stoppe.

Heine Skyvulstad  representerer nærmere 800 yrkessjåfører. Foto: PRIVAT

— Tenk deg at det er femten minusgrader ute og at du må stoppe på et øde sted. Da må du ha med deg dopapiret og gjøre ditt fornødne ute i snøen, uten tilgang til vask eller toalett. Så er det rett tilbake til bilen for å sove, forteller Heine Skyvulstad.

Statlig ansvar

Han reagerer på at tiggerne vil få bedre fasiliteter enn yrkessjåførene i Kristiansand.

Varaordfører Jørgen Kristiansen (Krf) viser til at dette er en sak for nasjonale myndigheter og har ellers ingen kommentar til utspillet.— Vi har etterlyst slike fasiliteter i hele landet i mange år, men har kun fått vage svar om at noe er på gang, sier Heine Skyvulstad.

Dårlig over hele landet

Også Norges Lastebileieres Landsforbund jobber for å bedre forholdene for yrkessjåfører, men kommunikasjonssjef Kari Brun Ågotnes ønsker ikke å sette dette opp mot tiggernes behov. Hun vil heller ikke kommentere utspillet fra Skyvulstad.

— Vi jobber for å bedre hvilestedene for sjåførene, det er alt for dårlig over hele landet, sier Kari Brun Ågotnes.Det er statens ansvar å tilrettelegge for slike stoppesteder, og i Nasjonal Transportplan (NTP) er det lagt opp til å bygge 11 nye de neste ti årene.

Skjønner behovet

— Det er alt for lite. Våre medlemmer er pålagt å hvile, men mangler steder hvor de kan stå trygt på et avskjermet sted. Sanitærforholdene er veldig viktig, kommenterer kommunikasjonssjefen.

Ågotnes påpeker at mangelen er spesielt stor i innfartsårene til større byer som Oslo og Kristiansand.

— Personlig forstår jeg at de som har dette som jobb reagerer på at de ikke har et slikt tilbud, men i Røde Kors må vi forholde oss til våre prinsipper og mennesker i nød, sier styreleder Svein Kåre Snekkestad i Røde Kors Kristiansand.