KRISTIANSAND: – Jeg var ute for å kikke på den nye brygga, men det gikk jo ikke an å se den på grunn av cabincruiserne, forteller småbåteier Nils Ivar Andersen.

Forrige helg ble 100 meter ny fortøyningsbrygge ferdigstilt på den kongelige øya, slik Fædrelandsvennen skrev. Den skulle romme 40–50 båter, og prisen var én million kroner.

Tenke seg om

53-åringen fra Hellemyr tok avisens ord for god fisk, men vel framme på Dvergsøya sist søndag måtte Andersen konstatere at han knapt kunne få skvist inn sin 21 fots Draco, om han ønsket det.

Og det til tross for at kun seks båter lå der, riktignok med bredsiden til, i strid med god fortøyningsskikk.

Tross lite bryggeplass har Dvergsøya vært Draco-eierens favoritt i en årrekke. Nå frykter han øya blir paradis for yachteiere – i tillegg til de kongelige. Og dermed slett ikke for mannen i Skippergada, slik intensjonen var.

– Jeg synes vel egentlig disse båteierne burde tenke litt lenger enn å legge til sånn, sier Nils Ivar Andersen til fvn.no.

Hvis bare kommunen får strammet opp fortøyningspraksisen, mener han folkebrygga alene er verdt hele eiendomsskatten, som han har klagd på.

Lover forbudsskilt

– Hvis det er sånne ting de skal bruke pengene på, er det gull verdt for meg, forteller Andersen.

Andre steder, så som på Stokken, har parkvesenet montert skilt som forteller at båtene skal ligge med akterfortøyning. Da fvn.no kontaktet kommunens parksjef i mandag kveld ble han oppgitt, men myndig i røsten:

– Dette må vi få gjort noe med i morgen. Jeg skal be de som styrer med friområdene om å få opp et skilt med det samme, forteller Svein Ole Breland.

Folkebrygga skal være et plaster på såret fra kommunen etter den opprivende debatten som endte med at kronprinsparet får leie den sørlige delen av øya, med Vogts villa og ni meter ny brygge. Kronprinsparet betaler 170.000 kroner i året fram til 2015, med mulighet for fem års forlengelse.