BYGLAND: Byggingen av riksvei 9 på den snaut tre kilometer lange strekningen mellom Krokå og Langeid i Bygland er i gang. De veifarende ser det bare ikke. Aller først bygges det nemlig et nytt 460 meter langt elveløp i Otra øst for Langeid.

Kanalen bygges fordi veifyllingen til den nye rikeveiparsellen til 66 millioner kroner blir liggende i elva like nedenfor gårdsbrukene på Langeid. Da blir det vanskelig for fisken å forsere strekningen. Spesielt er det den vesle laksefisken bleke, som er så særegen for Byglandsfjord og Otra, det tas hensyn til.

Forskning

— Det vil bli forsket på dette spesielle tiltaket i årene fremover. Fiskebiologer følger byggingen av denne «blekekanalen» hele tiden, sier prosjektleder i Statens Vegvesen, Vidar Hansen.

— Flere steder plasserer vi steiner i elveløpet som bleka kan stå bak. Vi kaller dem «skyggesteiner». Vi legger også ut gytegrus på den nye elvebunnen etter anvisning fra biologene, sier sivilingeniør Lars Damsgaard fra Agder Energi.

Ved flom vil vannet også ha avløp mellom kanalen og veifyllingen, regulert ved nøye planlagte terskler.

Elveløpet ferdig om 14 dager

Det er Hovden Hytteservice som har fått jobben med å bygge både «blekekanalen» og resten av veistrekningen.

— Vi begynner å fylle masse i elva, midtveis på strekningen, om 14 dager. Da er vi ferdige med det nye elveløpet og vi får ledet vannet fra Otra vekk fra fyllingen. Det gjør arbeidet mye lettere, sier Yngve Breivegen.

Jobber etter gps

— All jobbingen foregår etter gps. Prosjektet er lagt inn på data med høyder, lengder, kurver, skråninger, bredder og så videre. Kommer maskinføreren en meter utenfor veibredden, få han beskjed, sier Breivegen.

— Til å begynne med hadde vi planlagt to bruer i Otra ved Langeid. Men etter drøftinger med Agder Energi og fylkesmannens miljøvernavdeling ble vi enige om heller å legge om elva. Dette er et interessant miljøprosjekt. I tillegg sparer vi mellom 5 og 10 millioner kroner på å slippe broene, sier anleggsleder Hansen.