MANDAL/KRISTIANSAND: — Dette blir et helt nytt marked for både oss og for Fred Olsen, sier Fjellhaugen om den nye kontrakten som de har signert om crewbåter til en vindmøllepark offshore.

— Disse katamaranene skal frakte teknikere mellom de forskjellige vindmøllene, forteller administrerende direktøren ved Båtservice Mandal, Bjørn W. Fjellhaugen, til fvn.no.

- Må ansette flere

Den nye kontrakten fører til at Båtservice må øke arbeidsstyrken og ansette flere folk.

Avtalen består i første omgang av fire båter som skal leveres mellom oktober i år og februar til neste år.

— I første omgang er det snakk om fire båter, men vi har opsjon på to, pluss to, pluss to etter at de første er levert, slik at det blir totalt ti båter til 25 millioner kroner per båt, sier Båtservice-direktøren.

- Sikker på høy kvalitet

— Vi er glad for å kunne inngå avtalen med Båtservice Mandal, som har vunnet kontrakten i tett konkurranse med andre europeiske verft. Deres lange erfaring med å bygge spesialfartøy i aluminium har vært en åpenbar styrke i kontraktsforhandlingene. Vi er sikre på at verftet i Mandal vil levere fartøy med høy kvalitet og til avtalt tid, forteller administrerende direktør i Fred. Olsen Windcarrier, Tor Erik Andreassen i en pressemelding.

Kontrakten ble signert i Oslo på fredag, men først offentliggjort for de ansatte og pressen i dag.

— Jeg har akkurat offentliggjort det for de ansatte nå, de reagerte positivt på beskjeden, sier Fjellhaugen.

Båtservice har også fått kontrakter med et firma i Iran om å produsere fem redningsbåter. Denne kontrakten beløper seg på 100 millioner kroner.

- Har vært vanvittig tungt

Direktøren innrømmer at den negative omtalen som firmaet har fått i forbindelse med «MS Sollifjell»-havariet i mars i fjor har vært tung for firmaet.

— Det er et lite comeback for oss. Vi var på «den grønne greenen» og så snudde hele verden seg rundt. Det har vært vanvittig tungt, sier Fjellhaugen.

Nytt marked

Den offshore vindmøllebransjen blir et nytt marked for både Fred. Olsen og for Båtservice.

— Dette gir oss nye muligheter, og det gir oss også en veldig stabil produksjon framover, særlig hvis kontrakten utvides, da kan det fort bli snakk om 15-20 båter, sier en oppglødd Fjellhaugen