KRISTIANSAND: I enden av Suldalen ligger det fem meter lange strekket som vi uten blygsel kårer til landets korteste 80-sone.

Det er så kort at selv en Prius med bremser ikke har sjans til verken å øke eller senke farten før eventyret er over.

30 km/t

Torsdag kunne Adresseavisen melde at Trondheim antakelig hadde landets kortest 50-sone.

SE VIDEO: Norges korteste 50-sone

I løpet av en strekning på 12 meter blir 30-sonen opphevet, før et nytt skilt kommer som forbyr hastigheter over 30 kmt/t.

Mens trønderne — i allefall teoretisk - kan rekke å komme opp i 50 km/t, er det komplett umulig å utnytte hele fartspotensialet Kristiansand.

For i Suldalen går det bare fem meter fra 30-sonen på Gamle Mandalsvei oppheves - og du kan kjøre i 80 km/t - til et nytt skilt setter grensen helt ned igjen til 30 km/t.

Kommunal vei

Per Kjelsaas er trafikkingeniør i Kristiansand kommune. Han er godt kjent med den lille "frisonen". Den har faktisk vært diskutert i kommunen:

— Var det slik at dere hadde et skilt til overs da kommunens folk kom til enden av Suldalen, eller finnes det er fornuftig forklaring på de to "30-skiltene"?

— Det er egne regler for hvor lang en 30-sone kan være. (800 meter red. anm.). Og det er en slik 30-sone i Suldalen. Så skal det være 30 km/t-grense videre opp til Kjerrane. Men opp dit er det noen kilometer. Og da har vi ifølge regelverket ikke anledning til å bruke soneskiltet. Men vi vil ha fartsgrense på 30 km/t og humper hele veien. Derfor må 30-sonen først formelt oppheves. Og så innfører vi 30-grensen etterpå, sier Kjelsaas og humrer litt før han legger til:

— Mellom de to skiltene kan man faktisk kjøre i 80 km/t, ettersom dette ikke er tettbygd strøk. Hadde det vært tettbygd strøk, hadde fartsgrensen vært 50 km/t , sier han.

— Et slags "fartens ingenmannsland" dette - en frisone for fartselskere?

— Kanskje for de som har ekstrem akselrasjon, sier Kjelsaas.

— Det ble diskutert om vi kunne ha 30-sonen til å inkludere den gamle postveien. Men det går alstå ikke på grunn av lengdereglene, sier Kjelsaas.

— Så skiltene blir stående slik?

— Ja, vi har ikke planer om å endre dem, sier trafikkingeniøs Per Kjelsaas.