KRISTIANSAND/GRIMSTAD: — Kravet er at det skal være bar vei innen to timer etter endt snøfall, sier prosjektleder i NCC Roads, Arild Bjelland, til fvn.no.

Dårlig brøyting gir trekk NCC fikk kontrakten med vedlikehold av den nye motorveien mellom Timeneskrysset i Kristiansand og Morholt i Grimstad. I kontrakten, som følger den nasjonale bar-vei-strategien, er det en detaljert kravspesifikasjon i forhold til snørydding. Disse kravene skal innfris, ellers vanker det økonomisk trekk.

I år har entreprenøren imidlertid ikke klart å holde kravene til enhver tid. Årsaken er at det har vært langt kaldere en normalt i veibanen, samt at mye snø i sidearealet kobinert med sterk vind har gjort det svært vanskelig å få svart asfalt som raskt som det kreves.

Spesielle værforhold - Når det snør kraftig og man attpåtil får snø som blåser inn i veibanen fra siden, så kan det bli vanskelig å oppfylle kravet. Da finnes det en klausul i kontrakten som tar høyde for spesielle værforhold, sier Bjelland.

Også lave temperaturere kan skape hodebry hos mannskapene.

— I tillegg påvirker svært lave temperaturer saltets virkningsgrad. Det gjelder i særlig i spor hvor det er lite trafikk.

Dette er kravet til brøytemannskapene:

  • Ved to centimeter snø i veibanen skal brøytingen starte.

  • Veien skal være gjennombrøytet innen det er falt seks centimeter snø.

  • Etter endt snøfall skal veien skal være bar innen to timer.

  • Under snøfall er det ikke krav til friksjon i veibanen.

Sjekker friksjon NCC har en 24 timersvakt som hele tiden er ute på E 18-strekningen mellom Kristiansand og Grimstad for å sjekke friksjonen i veibanen, og kaller ut brøytemannskap etter behov.

— I tillegg følger vi nøye med på meteogram og værdata. Dersom det ligger an til å bli et kraftig snøvær eller tilfrysing pleier vi å starte med preventiv salting. Når sjåføren i saltebilen ser at det begynner å dra seg til, blir brøytemannskapene kalt ut, sier Bjelland.

To brøytesoner Vinterdriften på nye E 18 er delt inn i to brøytesoner som går i hver sin retning fra Norton-krysset.

— Når det begynner å snø kjører det tre brøytebiler i kolonne. Saltbilen kjører sist. Deretter kjørere den første lastebilen helt til venstre, deretter en i midten og en lengst til høyre. Sistnevnte får oppgaven med å kaste snøen ut av veibanen, forteller Bjelland.

Farlige situasjoner Brøytemannskapene bruker tunnelene til å slippe forbi folk. Mange er likevel utålmodige, og prosjeklederen forteller at det allerede har vært flere farlige situasjoner i vinter.

— Noen bilister mangler tålmodighet, og forsøker å presse seg forbi brøytebilene. Vi hadde en hendelse hvor en bilist smalt inn i den ene sideplogen på en lastebil. Slik uvettig kjøring skaper utrolig farlige situasjoner, og mannskapene forsøker å kjøre tett for å hindre at noen tar sjanser i trafikken, sier han.

Er du fornøyd med brøytingen på nye E 18? Diskuter i debattfeltet under artikkelen.