KRISTIANSAND/GRIMSTAD: — Kravet er at det skal være bar vei innen to timer etter endt snøfall, sier prosjektleder i NCC Roads, Arild Bjelland, til fvn.no.
Dårlig brøyting gir trekk NCC fikk kontrakten med vedlikehold av den nye motorveien mellom Timeneskrysset i Kristiansand og Morholt i Grimstad. I kontrakten, som følger den nasjonale bar-vei-strategien, er det en detaljert kravspesifikasjon i forhold til snørydding. Disse kravene skal innfris, ellers vanker det økonomisk trekk.
I år har entreprenøren imidlertid ikke klart å holde kravene til enhver tid. Årsaken er at det har vært langt kaldere en normalt i veibanen, samt at mye snø i sidearealet kobinert med sterk vind har gjort det svært vanskelig å få svart asfalt som raskt som det kreves.
Spesielle værforhold - Når det snør kraftig og man attpåtil får snø som blåser inn i veibanen fra siden, så kan det bli vanskelig å oppfylle kravet. Da finnes det en klausul i kontrakten som tar høyde for spesielle værforhold, sier Bjelland.
Også lave temperaturere kan skape hodebry hos mannskapene.
— I tillegg påvirker svært lave temperaturer saltets virkningsgrad. Det gjelder i særlig i spor hvor det er lite trafikk.
Dette er kravet til brøytemannskapene:
Ved to centimeter snø i veibanen skal brøytingen starte.
Veien skal være gjennombrøytet innen det er falt seks centimeter snø.
Etter endt snøfall skal veien skal være bar innen to timer.
Under snøfall er det ikke krav til friksjon i veibanen.
Sjekker friksjon NCC har en 24 timersvakt som hele tiden er ute på E 18-strekningen mellom Kristiansand og Grimstad for å sjekke friksjonen i veibanen, og kaller ut brøytemannskap etter behov.
— I tillegg følger vi nøye med på meteogram og værdata. Dersom det ligger an til å bli et kraftig snøvær eller tilfrysing pleier vi å starte med preventiv salting. Når sjåføren i saltebilen ser at det begynner å dra seg til, blir brøytemannskapene kalt ut, sier Bjelland.
To brøytesoner Vinterdriften på nye E 18 er delt inn i to brøytesoner som går i hver sin retning fra Norton-krysset.
— Når det begynner å snø kjører det tre brøytebiler i kolonne. Saltbilen kjører sist. Deretter kjørere den første lastebilen helt til venstre, deretter en i midten og en lengst til høyre. Sistnevnte får oppgaven med å kaste snøen ut av veibanen, forteller Bjelland.
Farlige situasjoner Brøytemannskapene bruker tunnelene til å slippe forbi folk. Mange er likevel utålmodige, og prosjeklederen forteller at det allerede har vært flere farlige situasjoner i vinter.
— Noen bilister mangler tålmodighet, og forsøker å presse seg forbi brøytebilene. Vi hadde en hendelse hvor en bilist smalt inn i den ene sideplogen på en lastebil. Slik uvettig kjøring skaper utrolig farlige situasjoner, og mannskapene forsøker å kjøre tett for å hindre at noen tar sjanser i trafikken, sier han.
Er du fornøyd med brøytingen på nye E 18? Diskuter i debattfeltet under artikkelen.