VALLE: — Hva er det som får deg til å anta at en sykepleiermafia, tidligere soldater fra Libanon eller studenter fra Menighetsfakultetet kan stå bak truslene mot deg?

Dette spørsmålet stilte Skares forsvarer, Sveinung Søndervik Johnsen til sin klient i dag.

— Alt dette var desperate forsøk på å finne forklaringer på det som har skjedd. Det høres jo sprøtt ut. Men jeg var maktesløs overfor min egen situasjon, og gjorde mye rart og dumt, sa Skare.

— Men hvordan kan du forklare at du tok med kampvåpen i kofferten på vei til konfirmasjonsgudstjeneste?

— Jeg er ikke særlig stolt av det, sa Skare.

På dommerens spørsmål antydet han at konspirasjonsteoriene var noe han mente der og da men ikke nå.

Skare sa at han hadde vært eplekjekk i perioder.

— Jeg forsøkte å fremstå slik at jeg ikke følte redsel for at den som truet meg ikke skulle få det inntrykk, sa Skare.

Da han skulle fortelle om hvordan saken han påvirket hans familie, hadde Skare problemer med stemmen. Også meddommerne ble berørt av forklaringen.

— Kona skulle gjerne vært her, men hun klarer det ikke.

— Hva skjer hvis du blir dømt?

— Det blir et problem, sa Skare som mente at fortiden da vil forfølge ham jobbmessig.

— Jeg takker Gud for at det gikk godt og ingen ble skadet, fremholdt presten om utforkjøringen da bremsesystemet på bilen var satt ut av kraft.

Sogneprest Arne Skare fant frem et gammelt slagverktøy som han hadde i beredskap i tilfelle han skulle bli angrepet, for eksempel med kniver. Sognepresten fortalte også at han hadde drøftet med politiet og arbeidsgiveren om det kunne være hensiktsmessig om han var utstyr med pepperspray i tilfelle han skulle bli angrepet.

Politiadvokat Arne Kjønstad var i retten sterkt opptatt av at Skare hadde montert et speil på en vaskesvaber. Denne fortalte Skare at han kunne bruke til å søke etter mulige fremmede gjenstander som var gjemt under bilen. Denne form for undersøkelser var vanlig da han var soldat i Libanon.

Skare ga også retten en forklaring på en mulig konspirasjonsteori mot ham.

— Da jeg var i Libanon som soldat, var jeg en av gutta. Vi festet og reiste på tur. Da hadde jeg ingen tilknytning til kirke eller religiøsitet. Hvis en person utviklet forstyrrelser med religion i forsetet, kan vedkommende ha funnet det provoserende at jeg med min fortid kune bli prest. Det stod også at «du er ikke av kristenfolket» i det første trusselbrevet, fortalte Skare.

Les også: Mistenkte forgjengeren for å stå bak trusselbrev