NESTEN TOMT: Få oppdrag og lite penger på Bredalsholmen dokk- og fartøyvernsenter. Foto: Birgitte Klækken

KRISTIANSAND: — Senteret befinner seg i en skjebnetid. Alle ansatte har fått varsel om permittering, sier styreleder Dag Erik Heier. Denne uka var han i møte med Riksantikvaren. Neste uke blir det rådsforsamling. Neste steg kan bli stenging og nedleggelse.

Årsaken er mangel på oppdrag. I dokka er det tilnærmet tomt. Bare opprusting av veteranskipet Fredrikshald sørger for oppgaver for de få som er på jobb.De siste store prosjektene med å sette i stand Kysten og Hestmanden, spiste opp store deler av potten Riksantikvaren har til å ruste opp verneverdige fartøy.

Har tillit

— Utfordingene henger primært sammen med at det er lite midler tilgjengelig for fartøyvern, nasjonalt. Mens vi i noen år manglet tillit, opplever vi nå at både kunder, Riksantikvar og andre interessenter har tillit til oss. Vi har vist at vi leverer innenfor avtalte tids- og kostnadsrammer. Problemet er størrelsen på summen som bevilges av Riksantikvaren. Siste fire år er det bevilget 42 millioner kroner årlig. Det burde vært betydelig høyere. Fartøyvernplanen legger opp til 70-80 millioner og det hadde nok vært en riktigere sum ut fra ambisjonene. Det finnes rett og slett ikke penger til å ruste opp fartøy akkurat nå, konstaterer Heier. Han er også i dialog med kommunen og fylkeskommunen om saken.

Løsning i siste minutt?

Heier har et sterkt håp om at det skal løse seg i siste minutt, slik at kompetansen til å ta vare på gamle skip bevares. Han tror ikke at noen egentlig ønsker at senteret skal legge ned. I følge Riksantikvarens hjemmesider finnes det over 200 eldre fartøy i Norge som har frivillige avtaler med Riksantikvaren. Målet er at et representativt antall bevaringsverdige fartøy skal sikres innen 2020. — Vi har forpliktelser til å ta vare på gammelt håndverk, men vi må forholde oss til virkeligheten. Dersom det ikke finnes vilje til å satse, etterfulgt av flere midler, kan vi ikke drive særlig mye lenger, sier Heier.

Jan Astor Holand jobber som skipsrørlegger og alt mulig-mann på Bredalsholmen og er naturligvis opptatt av skebnen for verftet. - Jeg håper det finnes en løsning. Dette er et miljø det er verdt å ta vare på, mener han.

Politisk sak

Alexander Ytteborg, seksjonssjef for fartøyvern og tekniske kulturminner hos Riksantikvaren har dette å si om situasjonen:

— Vi tar på alvor at de har en prekær ordresituasjon i Kristiansand, med en utfordrende og krevende hverdag. Derfor har vi lovet å se om det finnes løsninger innenfor dagens rammevilkår. Men rammevilkårene som sådan er en politisk sak på Miljøverndepartementets bord.