KRISTIANSAND: — Tilbakemeldingene viser at appen fungerer bra, sier Roald Morvik , informasjonsansvarlig i Agder Kollektivtrafikk (AKT).
Onsdag denne uka starter lanseringskampanjen for AKT sin nye mobilapplikasjon "Akt mobilbillett".
Kontantfrie busser
Den nye appen gjør det mulig å bruke mobiltelefonen som bussbillett på bussene i Kristiansandsregionen. Lanseringen er et av flere tiltak som skal gjøre Nettbuss Sør sine busser i regionen kontantfrie. I tillegg bidrar appen til å redusere betjeningstiden om bord på bussene, ved at bussjåførene ikke trenger å ta imot betaling og løse ut en manuell papirbillett.
— Vi lanserer dette produktet, fordi vi mener det vil gjøre det enklere å kjøpe billett. Mobilen er noe man alltid har med seg, og via den blir det nå mulig å kjøpe billett, forteller Thomas Ruud Jensen , utviklingssjef i AKT.
— Mobilen vil med dette også fungere som lommebok, fortsetter han.
Steg for steg
Allerede nå er det mulig å laste ned appen gratis fra itunes og Google play.Slik virker appen:
Etter at busspassasjeren har registrert seg, velges reisens start— og sluttpunkt. Busstoppene i regionen ligger alfabetisk sortert i en liste, og busstoppet velges enten fra denne listen eller fra et kart. På tilsvarende måte velges reisens endestopp.
Deretter velges type billett, som enten er "voksen", "barn" eller "honnør". Så velges antall billetter av hvert slag. Deretter velger man "kjøp" og foretar selve betalingen. Billetten betales enten via telefonregningen eller via kredittkort. Kredittkortbetaling gir fem kroner i rabatt på en voksenbillett, som til vanlig koser 35 kroner.
Selve billetten er et skjermbilde på mobiltelefonen. Dette bildet vises til sjåføren. En billett må aktiveres innen 24 timer, og har en gyldighet på to timer når den er aktivert.
Betaversjon
- Vil selge betalingsløsningen til utlandet
Appen er allerede lastet ned 300 ganger, og det er til nå løst ut over 120 bussbilletter via den. Rundt 50 personer har testet appen ut i forkant av lanseringen.— Foreløpig kaller vi appen en betaversjon. Vi ønsker tilbakemeldinger fra publikum, slik at vi kan luke ut eventuelle problemer som har med tekniske ting og brukervennlighet å gjøre, sier Roald Morvik.
- For dem som reiser av og til
Rundt 20 prosent av kundene til AKT kjøper til vanlig enkeltbilletter. Det tilsvarer rundt 1,5 millioner reiser årlig.
— Den nye appen er et tilbud for dem som reiser sjeldent eller av og til, påpeker Thomas Ruud Jensen.
— Hvorfor har dere ikke lagt inn mulighet for å kjøpe månedskort og fleksikort i appen?
— Det er bare et fåtall smartmobiltelefoner som har innebygget teknologi som gjør det mulig å sveipe telefonen over en kortvalidator. Vi vil ikke legge denne muligheten inn i appen, før dette blir allmenn tilgjengelig teknologi, sier Jensen.
Foreløpig fungerer appen på Iphone og Android-telefoner. Den nye Windows-plattformen er foreløpig satt på vent. Appen er utviklet i samarbeid med firmaet Redrock i Grimstad og Universitetet i Agder. Appen har kostet AKT 225.000 kroner.